We are back

En dan ben je zo voorzichtig al die jaren. 1 moment van onoplettendheid en je bent de spreekwoordelijke sigaar. En net als sigaren slecht voor de gezondheid zijn misbruikers van plugins slecht voor de site. Noem het een geval Corona op digitaal gebied.

We are back.. in ongewone tijden. Denk dat de woorden “ongewone tijden” meer gevallen zijn dan de ballen van de lotto dit jaar. Het is natuurlijk ook zo. Met Corona om ons heen, thuiswerken en social distancing is het ook allemaal best ingewikkeld geworden. We zoomen en teamen ons door de dagen heen en proberen als beheerders waar we maar kunnen iedereen remote te laten werken.

En eigenlijk gaat dat best goed. Wij zijn enorm druk bezig geweest met integraties van VPN samen met HP remote. Met Skype verbindingen en dongles om uitzendingen via Zoom of Teams te maken. Uiteindelijk leek iedereen redelijk door te kunnen werken binnen ons vakgebied. Helaas gaat dat niet voor iedereen op.

Inmiddels zijn we allemaal redelijk gewend aan het tijdelijke normaal en wachten we min of meer lijdzaam af wanneer we weer “gewoon” kunnen gaan doen. Dat lijkt er nog even niet in te zitten nu, het RIVM maakt de voorspellingen niet mooier. Dat gezegd hebbende blijven ook wij bij MediaAssist werken aan oplossingen die in deze tijden bruikbaar zijn. Zo trainen we via Teams wat eigenlijk heel goed werkt. Je kunt (of beter gezegd moet) kortere sessies houden omdat de aandacht toch sneller weg valt.

We leren elke dag weer over het beter in kaart brengen van workflows en waar onze “zwakke” punten liggen.

Per saldo mogen we best tevreden zijn dat we in tijden als deze zo flexibel en goed in staat zijn door te werken. Op naar betere tijden zullen we dan maar zeggen. Wij beginnen met een weer fris schone en werkende site.

ps tijdens de downtime is er geen sprake geweest van nadelige gevolgen voor onze bezoekers anders dan het niet beschikbaar zijn van de site.

Newtek op NAB 2019

NewTek had vlak voor de beurs een grote aankondiging. Het is gekocht door het Noorse bedrijf VizRT. VizRT levert software based grafische systemen in het bovenste segment van de Broadcast. NewTek en VizRt werken al enkele jaren samen en hebben ook gezamenlijk producten uitgebracht. De oprichter en eigenaar van het texaanse NewTek is de pensioen gerechtigde leeftijd al voorbij. Nu gaan, zoals ze zelf zeggen de vikingen en de cowboys gezamenlijk verder.

what’s new

NDI 4
De zeer succesvolle video-over-ip codec NDI is wereldwijd het meest gebruikte protocol op dit moment. Met de update naar 4 is de codec nog verder verbeterd 45% sneller , +3dB PSNR en een diepte van 16 bit per pixel. Naast mDNS is ernu ook M-TCP transport en en een discovery server.
Dit betekent dat de netwerk capaciteiten flink zijn toegenomen maar vooral dat de kwaliteit ook een verdere stap naar voren heeft genomen. De codec zal ook worden gebruikt om in een nog meer hoogwaardige kwaliteit te kunnen opnemen. Het is ruim voorbij de broadcast uitzendstandaard van dit moment.

Een belangrijke update in NDI 4 is dat alle NDI bronnen binnen het netwerk van dezelfde timestamp worden voorzien waardoor Multicam editing achteraf volledig in sync is. Overigens wordt het binnen de TriCaster modellen mogelijk om alle bronnen die op het netwerk zijn op te nemen. Het wordt alleen nog beperkt door de fysieke grenzen van het aanwezige netwerk of beschikbare harddiscs. Met een goed ingericht netwerk en bijvoorbeeld een mediaserver worden kan een standaard TriCaster met 4 of 8 harddisc recorders verder worden uitgebreid.

Belangrijk nieuws is dat nu ook Sony NDI gaat inzetten in hun hardware.

Live Story Creator
meest opvallende innovatie is de Live Story Creator. Met een tekstverwerker zoals MS Word of Google docs kan een script worden geschreven voor de show. In het script kunnen, door gebruik te maken van hoofdstuk titels en comments, scene wisselingen en macro’s worden toegevoegd.
Het document kan worden ingelezen in een zogenaamde watchfolder welke vervolgens als een teleprompter tekst in het automate venster verschijnt. De hele show, het wisselen van camera’s, het starten van leaders en reportages, titels en alles wat met een macro kan worden bestuurd wordt tijdens het afdraaien van de teleprompter automatisch geactiveerd. Aanpassingen in het script kunnen in de tekstverwerker worden geupdate doo simpel weg het document weer naar de juiste folder te saven.

Livematte ultra
De keyer is verder verbeterd. Vermoedelijk door de 16bits kleurdiepte heeft het een zeer groot detail meegekregen.

Replay
Vooral bij sport wordt de replay en slow motion mogelijkheden binnen de TriCasters gebruikt. Nu alle NDI bronnen kunnen worden opgenomen kunnen ook alle bronnen voor replay worden gebruikt. De activeringsbuttons zijn verplaats onder de camerabuttons in de hoofdmixer. Ze staan zowel bij program als bij preview. Met de preview button kunnen de instarts snel worden klaargezet en kan er zo heel intiutief in slomo van camera naar camera worden geschakeld.
Aspect ratio en rotate video support
met de mogelijkheden van online en playouts bij events komt er naast de bekende 16:9 ratio steeds meer vraag naar afwijkende beeldformaten.
bijvoorbeeld vertikale video’s voor fashion producties of 2 x HD breedte projectie voor podia. Via NDI kunnen nu allerlei afwijkende formaten worden gegenereerd.

Unreal engine
Er is nu voor ontwikkelaars een NDI plugin voor de bekende 3D unreal engine beschikbaar.

Spark plus
Er komen naast de al bestaande NDI convertors twee full NDI sparks bij. De Spark plus 4K voor 25 frames en voor HD 1080p50.

TriCaster 410 plus
Het populaire 410 model is geupgrade naar een systeem binnen de ip-series

Veel van de de bovenstaande opties worden opgenomen in de premium access software add-ons. Deze software komt in de store beschikbaar voor alle TriCaster modellen. Dus ook voor de mini’s.

NAB 2019 NEWTEK

hierbij eerste update van NEWTEK.

Grootste nieuws van April is wel dat het Texaanse Newtek is gekocht door het Noorse bedrijf VIZRT. Dit bedrijf opereeert al jaren op de markt en levert high-end software based graphics engines. Op de achtergrond werken de twee bedrijven al jaren samen. De oprichter en eigenaar van Newtek, Tim Jeninson is al ruim op gepensioneerde leeftijd. Volgens Vizrt complenmenteren de bedrijven elkaar en is er sprake van eenzelfde visie en cultuur. De Vikingen en de Coyboys werken goed samen aldus Vizrt. Andrew Cross, de huidige president en cto van NewTek zal blijven leiding blijven geven aan NewTek als onderdeel.

so What is new?

NDI 4

Allereerst is het video-over-ip protocol NDI nu aangeland in versie 4.0. Het geeft de mogelijkheid om alle inkomende bronnen tegelijkertijd op te nemen en garandeerd volledige synchroniteit. Dit maakt met name multicam editing achteraf vele malen eenvoudiger. Audio en video van welk formaat ook kan, mits netwerk en harddiscs het toelaten, zo met een preciesie van 16 bpp worden opgenomen.NDI is op dit moment het grootste video-over-ip systeem in de industrie en is geimplementeerd bij alle grote spelers in de markt.

Avid , Adobe, ChyronHegro, Ross, Panasonic, JVC, Grass Valley ect.Belangrijke nieuwkomer is SONY. De senior general manager Odashima kwam dit zelf tijdens de NAB pre-meeting bij NewTek aankondigen.

NDI 4 is 45% sneller met een kwaliteit van +3dB PSNR en een accuratie van 16 bit.NDI gaat over netwerken en maakt gebruik van mDNS om zijn bronnen op het netwerk bekend te maken. Voor grote netwerken is dit niet altijd wenselijk. De nieuwe versie maakt M-TCP Transport ook mogelijk. En er is de mogelijkheid van een discovery server.De nieuwe NDI tools en beschikbare SDK kit voor ontwikkelaars komt nog dit kwartaal beschikbaar.

Live Story Creator

Een show maken voor multicam productie begint vaak met het maken van een script in Word of een dergelijk programma. Newtek levert een tool waarmee een script vanaf de tekstverwerker kan worden omgezet in een teleprompter format met Full Automation mogelijkheden en zogenaamde Next Processing.Het is een vraag die ik regelmatig krijg en maakt het mogelijk om een show van te voren eenvoudig te scripten en te automatiseren. Het wordt onderdeel van het Premium Access pakket.Overigens komt het Premium Access pakket beschikbaar voor alle TriCasters.

alles opnemen

Voor Sport produtie heb je niet zoveel aan een scripting tool. Daarvoor is het opnemen van alle bronnen weer heel interessant. Zowel in de program switch row als de preview komen direct onder de button ongelimiteerde Replay buttons en mogelijkheden tot slow motion. Hierbij kan onder de preview functie fragementen alvast worden klaargezet.LiveMatte Ultraeen nieuwe zeer preciese keyer wordt toegevoegd aan het pakket. Doordat NDI 4.0 tot 16 bits kleurdiepte toelaat en beeldprocessing nog nauwkeuriger is, kan er ook nog preciezer worden gekeyed.Unreal engineVoor Unreal is er een NDI plugin voor ontwikkelaars beschikbaar.

Aspect ratio en rotated video support

Veel producenten werken niet alleen voor het standaard TV formaat in HD of nu UHD. Maar ook in allerlei andere verhoudingen dan 16:9.De nieuwe plugin laat elke formaat toe, of het nu een vertikale uitsnede is voor social of bijvoorbeeld 3 x HD voor een groot scherm.

Spark plus

naast de al bestaande convertors van 4K en HD naar NDI komen er nu twee modellen bij.een full NDI 1080p60 naar NDI en een 4K UHD 30p model. Voor respectievelijk ongeveer 499 en 599 dollar. Past mooi in de spark reeks nst de al bestaande modellen zoasl de Spark pro voor 4K UHD60p en de twee Sparks met NDI HX. ( wat meer compressie )

Ik ga alles op de beurs nog nader bekijken.

keep in touch!

NAB 2019 AVID CONNECT

De eerste dag in Las Vegas zit er bijna weer op. We zijn hier om de NAB 2019 te bezoeken en in het weekend vooraf organiseerd Avid, Connect 2019. Een tweedaagse conferentie vanuit de Avid Customer Association.Het is meer dan een verhaaltje over de nieuwe productontwikkelingen en nieuwe features binnen de avid producten. Het is een programma van workshops, discussiepanels en presentaties binnen het gehele vakgebied waarin Avid actief is. Van video en audio editing tools tot aan servers, cloud en virtualisatie tot aan Artificial Intelligence. Maar ook de makers van films als Bohemian Rhapsodie komen vertellen hoe ze hun postproduction hebben georganiseerd.In dit bericht dan vooral toch maar even de meest opvallende vernieuwingen;Mediacomposer 2019, een geheel nieuwe interface. De panels zijn nog steeds als aparte windows te organiseren maar ook veel meer organisch. Dit is iets wat je natuurlijk moet zien en moet proberen. Er is een soort ” map” mogelijk om overzicht te krijgen over alle folders en bins. En het vergroten en verkleinen van verschillende onderdelen heeft een veel meer dynamisch karakter gekregen.oja de lift tool is terug… en er is background bin- saveook wel mooi is de nieuwe colorgrading tool in mediacomposer ultimate. Hiermee is het mogelijk om kleurcorrectie op een bepaald fragment toe te passen en vervolgens all fragementen in de tijdlijn uit dezelfde opname van dezelfde correctie te voorzien met een enkele handeling. Ook de mogelijkheid om maskers te maken waar een bepaalde kleurbewerking op los moet worden gelaten viel erg in de smaak bij de aanwezigen.Wat Avid voor veel omroepen en producenten zo populair maakt is vooral ook de server oplossingen en cloud en virtualisering.Daar gaat Avid naar de next level. Cloud opslag ( krijg 2 Terrabytes 3 maanden for free), virtualisering, gebruik andere werkstations als renderstations wanneer ze niet worden gebruikt. Ook Mediacentral UX krijg meer functionaliteiten. Interessant is het user management. Voor gebruikers kunnen resoluties worden beperkt, de hoeveelheid tracks, de bins, ect. Er is ook een google-like manier om met zoekworden te zoeken naar de juiste fragmenten.rest voor later…

Newtek NAB 2018

NewTek NAB 2018

Hier een update voor mijn Nederlandse collega’s geïnteresseerd of werkend met NewTek NDI en NewTek Tricasters.

NewTek blijft door ontwikkelen in zijn video-over-IP standaard NDI en brengt ver vooruitlopend op de rest van de industrie over-IP videoproductie bereikbaar voor elke storyteller. Van professioneel broadcastniveau tot vlogger.

NDI connect SMPTE ST2110 / NDI

In de NDI connect serie is de NC1 studio I/O IP opgenomen. Het heeft 4 x 3G HD-SDI conversion naar IP kanalen, 2 10gbE en 2 1gbE aansluitingen.
Het is een live transcode module van en naar 4 kanalen SMPTE ST 2110 en NDI.

Live transcode ook audio-over-IP protocollen als AES67 zoals Madi, Ravenna en Livewire+ en Dante.
Dit alles geeft de mogelijkheid om alles wat de industrie aan video en audio over IP aanbiedt op te nemen in je productie ecosysteem!

NDI tool 3.5
Nog meer IP mogelijkheden op de nieuwe downwards compatible NDI.
Ondermeer multicast UDP support en Fec ( error correcting in datatransmissions), multi-NIC en RGB performance.

NDI KVM
Om een Tricaster op afstand te bedienen over IP zijn de bestaande oplossingen zoals bijvoorbeeld teamviewer niet goed in staat om live videobronnen accuraat weer te geven. Met NDI kvm kun je de tricaster vanaf je laptop bedienen met ook intuïtieve touchscreen mogelijkheden. Laatste heel handig voor gebruikers welke niet zo denken vanuit grote broadcastmixers maar meer vanuit creatief niveau.
Ook de multiviewers hebben nu een NDI output. Dit maak het mogelijk ze overal op het netwerk aan te sluiten en zichtbaar te maken.

NDI studio monitor
De gratis studio monitor app waarmee elke ndi source op het netwerk kan worden bekeken is verder uitgebreid. Zo kan er een een tweede source zoals een graphic layer overheen worden gezet.
Leuke toepassing is een mobile app waarmee dmv QR code de monitor als remote controle kan worden bediend. Ook kunnen meerdere studio monitors op afstand van kanaal worden geschakeld.
Zeer interessant voor bijvoorbeeld afkijkmonitoren en distributie in grote gebouwen zoals stadion en in de events markt.

NDI scanconvertor
De gratis app om je desktop of applicaties op bijvoorbeeld je laptop om te zetten naar NDI is verder uitgebreid.
Je kunt al meerdere layers inclusief audio vanaf je laptop als meerdere kanalen NDI naar bijvoorbeeld je tricaster sturen. Maar nu kun je ook je webcast en microfoon omzetten naar NDI.
Vooral de E-Sport partners en e-game producenten zijn daar erg enthousiast over. En dit is een ” big thing”, zeker nu er al op grote schaal grote E-sport Broadcast producties worden gemaakt, maar daar later meer over.

Audio over IP matrix
In de IP series van Tricaster wordt mogelijk om elke input bron ook gelijk als output bron op het netwerk beschikbaar te stellen.

Connect Spark Pro 4k !
Ja daar is ie dan, de missing link nog in 4K live productie.
Met dit kleine in de handpalm passende kastje kun je via HDMI 2.0 elke 4k50p source omzetten naar NDI. Er zijn heel wat 4K camera’s met allerlei aansluitingen, van Quad link tot 12G tot glas. Maar ze hebben allemaal HDMI.
De Spark werkt net power-over-internet en er zit preview en actual tally signalering op.
Ook de prijs is interessant, net onder de 1000 euro.
Dit opent de deur naar 4K multicam productie voor elke storyteller. En zeker ook de Esport sectie gaat hier van profiteren.
(komt uit in 3e kwartaal 2028)

Virtualisering
NewTek brengt in samenwerking met VIRZRT en CISCO NEWTEK VIRTUALIZED PRODUCTS uit.
In Newteks visie veranderd ook de zogenaamde apparaten ruimte voor live productie studios in volledige serverruimtes.
Het is zowel mogelijk om de volledige TriCaster als de graphic engines van VIRZRT en de studio automatisering Mosart volledig te virtualiseren.
Vooral interessant in grote omgevingen waar flexibiliteit, veiligheid en rendement nu ook voor live studio omgevingen ivolledig in een It infrastructuur kan worden geplaatst.

NDI virtual input.
Al beschikbare app, hiermee kunnen NDI kanalen worden gebruikt in bijvoorbeeld go-to-meeting, Google hangout of Skype for business.

SKYPE met NDI
Microsoft brengt in de volgende update de desktop Skype app uit met NDI. Voor grote studio producties blijven de SkypeTX talkshows onmisbaar maar de flexibiliteit neemt verder toe.

AVID MEDIACOMPOSER
Ook de Mediacomposer zal binnenkort uitkomen met NDI i.o

LIVEGRAPHICS
NewTek brengt de nieuwe tool LIVEGRAPHICS uit als plugin in Adobe Creative Suite, op Adobe Photoshop en Adobe Aftereffects.
Titels kunnen in Photoshop worden ontworpen, in AfterEffects worden geanimeerd en vervolgens rechtstreeks naar de Tricaster worden geplaatst in de de buffers.
De teksten blijven interactief en kunnen bijvoorbeeld datavelden zijn zodat ze via Datalink en watchfolders kunnen worden veranderd. Of gewoon door de teksten met de hand in de TriCaster te veranderen.
Het mooie is dat zowel ontwerpers met veel vaardigheden alle mogelijkheden van deze zeer veel gebruikte Adobe apps de plugin kunnen gebruiken. Maar ook mensen met bijvoorbeeld alleen maar basiskennis van Adobe Aftereffects kunnen gebruik maken van de overlay interface met presets voor veel gebruikte animatie transities voor titels en Graphics.
Ook dit is een ‘big thing” en zal menig fabrikant van titel software achter de oren doen krabben.

Zoals je ziet aan de lengte van dit stuk vind ik dit een bijzondere NAB 2018 voor Newtek. Ik zie veel stukken in de puzzel op hun plaats vallen. Maar het kan natuurlijk ook mij Jetlag zijn.
Overigens komen veel van deze tools die op de NAB worden getoond uit in Q3 dit jaar. Ook zal het onderdeel worden van een nieuwe upgrade optie voor de IP series met een jaarlijkse of maandelijkse licentie.

Arnout van der Hoek
MediaAssist

NAB 2016

Ook dit jaar zullen we weer rond mogen lopen op de meest toonaangevende beurs op het gebied van Audio Video. Het mooiste aan deze beurs is de mogelijkheid te snuffelen aan wat komen gaat. Wat is hot and what not. Zo hebben wij de afgelopen jaren alles wel zien komen. Van MXF file container geboorte, High Definition, 3D (weet je nog?) 2k, 4k en 8k. HDR, Virtual reality. Koper, IP en draadloos. Xd-Cam naar losse connectable discs tot CG of SxS kaartjes.

We hebben ze zien komen en er nog veel meer zien gaan. We kijken er naar uit er weer een paar dagen te mogen snuffelen aan al het moois dat ons vak te bieden heeft. Indien mogelijk en er tijd voor is zullen we links of rechts (of in het midden) updates geven.

IBC 2014

Today we are browsing IBC in Amsterdam. It will be a rerun of NAB for the most part. It will be nice to see if all the trending topics on NAB will hold up on IBC.

Already stopped by the AJA booth where they continue to boost the Cion camera, introduced last NAB, and have it accompanied by new soft- and hardware. As it did in April I’m still impressed by the minimalistic design and use of materials. It is been adapted in the market over here. 4444 recording and 12 stops of dynamic left .. figures we could only dream of not so long ago.

image

It’s nemesis on numerous fields is also very much present at IBC. Blackmagic looks like it is expanding its Booth every year. Many low cost solutions that are highly popular in the independent and smaller post house configurations. They also aim to acquire the camera realm by having multiple cameras in multiple price levels. They also released Davinci Resolve version 11 with some new features. Resolve can rely on a prety heavy user base as it is being adopted by many over the world.

image

Nice to see that, compared to NAB last April, the flooding of 4K toned down. There is more balance in the offerings. Yes 4k is here to stay and we all would love to start shooting, editing, post processing and delivering 4k content but for that we need a major overhaul once more. Took us quite a while to adopt HD as a format. So there is less 4k and more connectivity. Bigger files require different means of transportation.

Connectivity through IP, SDI, mobile networks and what’s more. Nowadays you can connect on almost every way and there isn’t a place on this earth that will not allow you to get out content to the rest of the world. The battle for the studio transportation is still on. Some want IP transport some want to renew SDI. I read somewhere “SDI has to DIE” followed by how to renew SDI as a means of transportation. Time will tell what offers the most flexibility at the lowest costs and i like to believe that IP is going to win that battle.

Netwek had some nice new features added to their product “Tricaster”. They continue to expand into the one box solution where you can do so much with just one single box. Luckily they also noticed that their is some limitation on what a human being can possibly do and that offering them in a box does not mean they can all be used by one man. Next was to write macro software that allows specific tasks to be captured in one button. They also created an external macro use that allows for instance an iPad to connect to the macros that are ready so another person can log shots and do multiple tasks without interfering with the operator.

They also created a single box which you can use to bring in Skype feeds. Nothing new nothing extraordinary but due to the simplicity of the setup i think a nice option. Just connect to skype on the box and it will send out (and in) SDI or Ethernet with the video and audio. They do a bit of processing of the video in order to have optimal image and sound. It looks simple and so it is. Combined with Tricaster it is a new way to gain access to people in the field with minimum if equipment.

newtek

 

Avid announced their plans for the future. We where present at the event last Thursday where they went into specific details of the plans yet to come. I have to say, not surprising for those who know me, i love Avid and i love the way they are heading. Seems like they finaly “got” it. They have had a period where they (read: Avid) would drift away from their core businessand went on buying, creating, not realy finishing anything. Avid can do so much but not everything. Understanding your weakness is the start of something new and great. Instead of trying to do everything yourself just get yourself connected to those who can help you expand without all doing it your self. Create a more open architecture and allow others to tap into your resources. Why try to transcode to every single format and always be to late with codecs or what else. Leave that to the guys that know this stuff like Telestream (random chosen name). Same goes for many other services that bigger enterprise users might need. Leave it to the pro’s i say and it seems Avid concurs.

They also introduced the “resolution independent” workflow. So finaly in the not to far future we will be able to work in any resolution we want. Just like Adobe features now in their After Effects application. It will open up more and nice possibilities and allows many others to work with Avid as well. As to what you bring in to Avid that also is of no concern at that time. With the help of FrameFlex it will scale to whatever you have decided to work in. And if, during the project, you decide to change the project size al FrameFlexed media will adjust accordingly. It seems Avid has a bright future to come and will be a solid alternative for other Editing Applications, especially in enterprise environments.

Avid

More to come later…

 

Blackmagic Pocket Cinema Camera

Ik loop al een tijdje mee in het media landschap en heb de transities gezien (of meegemaakt) van zwart wit televisie thuis naar een bijzondere opstelling met 8K plaatjes. Hiermee geef je in 1 zin een aardige hoeveelheid ontwikkelingen weer. Hetzelfde gaat op voor de camera’s. Van de HL-V55 van Ikegami op Betacam SP naar de huidige F65 of Arri Alexa. Vooruitgang over bijna 4 decennia.

Afgelopen voorjaar was ik op de NAB in Las Vegas en mocht daar al de Blackmagic Pocket Cinema camera bekijken. Ik heb niet zo heel veel met Blackmagic vanwege iets te veel gedoe met goedkope kaarten die net niet leveren wat graag zou willen. Is ook mijn probleem omdat ik te veel verwacht voor te weinig geld maar dat is een andere discussie. Op een beurs ziet alles er altijd goed uit. Rijen dik stonden ze te kijken naar een camera die niet veel groter is dan een sigaren doosje en net geen 1000 dollar kost.

(source: Engadget)

Mooi uitgelichte scene’s in een aangeklede doos waar mensen de camera dan op konden richten en testen. Weinig vernieuwend voor hen die vaker dit soort beurzen bezoeken. Nu een aantal maanden later duiken er steeds meer beelden op van dit malle cameraatje maar dan uit het echte leven. De pioniers op deze markt zijn lyrisch, niet altijd in de laatste plaats omdat ze er 1 ter beschikking krijgen na een goede review.

Vandaag kwam ik via RedSharkNews bij wederom een setje nieuwe beelden gemaakt met dit koddige apparaat. En weet je, na het zien neem ik woorden als “malle” en “koddige” gewoon terug. De beelden zijn mooi en scherp en als je een beetje kennis hebt van beelden en de Docu looks mooi vindt dan zie je ook dat het materiaal veel potentie heeft. De beelden draaier in kwestie heeft een 5 tal lenzen gebruikt (zie note onder clip) en vanuit de hand of een monopod gedraaid.

Let goed op de donkere scene’s (iso800) en de mooie scherpe diepte die bereikt kan worden met deze bijzondere camera. En ja, ik ben ond er de indruk. Ik hoop in de nabije toekomst zelf ook eens een aantal dagen met de camera te mogen spelen! Voor nu moeten jullie en ik het doen met de beelden hieronder.

Tekst van de maker:

Been out grabbing some footage and testing this little guy the last week or so and having a blast! I really can’t get over the image that’s coming from this tiny little package. Amazing. The stealth factor is also great as everyone assumes you’re on a typical “point and shoot” and don’t think twice so pay you no attention. I can see myself shooting casually with this more than my EF 2.5k model (which i plan to sell to get the MFT mount version) as it’s so portable and light-weight, i can take it just about anywhere with me. I couldn’t bring myself to rig up this camera as it kind of defeats the purpose to me.

The footage is mostly made up of our Canon L Primes via the Redrock Live Lens adapter so that i can control aperture on our lenses. Some shots are with the Panasonic/Lumix 12-35/2.8 (thanks to Gilbert for loaning me this and a couple of other active lenses to test with).

Lenses used in this clip are:

Canon 24/1.4L
Canon 35/1.4L
Canon 50/1.2L
Canon 100/2.8L
Panasonic/Lumix 12-35/2.8

Everything is either handheld, on a monopod, or on a Glidecam HD4000 (thanks to Si Moore). Majority is shot at ASA400 (did not shoot RAW) with a few of the night shots at ASA800, but even some of them are at 400. Most of the night shots are also at F1.4. The glidecam stuff by the beach was the Lumix 12-35 at around F16 (don’t have any ND’s that fit the filter thread). Otherwise the majority of the day shots are at F2.0 using Tiffen IRND’s to get appropriate exposure.

Shot in BMDFilm with my LUT applied, and only minor corrections beyond that:
captainhook.co.nz/blackmagic-cinema-camera-lut/

I can see this camera becoming VERY popular. Great stuff and congrats again to all the team at blackmagic, plus a HUGE thank you to BMD for letting me take this guy for a test drive!!

Music by the amazing Lennon and Maisy:
youtube.com/user/lennonandmaisy

Welkom KRO

 

Trots zijn we dat de KRO wederom als Training klant hebben mogen verwelkomen. Een custom training speciaal voor de Nieuwe Media mensen welke slim, snel en adequaat moeten kunnen werken op een Avid montage omgeving. Dankzij grondige intake gesprekken en custom trainingspakketten zijn we in staat deze vraag te beantwoorden.