Surround video?

De BBC presenteerde begin Mei een redelijk ver uitgewerkt concept. Het idee is om surround video in de huiskamer te brengen. Net zoals bij Surround sound ligt de focus (en kwaliteit) op links, rechts en het midden. Achter zijn aanvullend en bedoeld om het gevoel van groter te geven. Bij video blijkt dat dus, in speciale gevallen, ook goed te werken.

De techniek is vrij eenvoudig en makkelijke te implementeren voor filmmakers. In de huiskamer moet je er iets meer voor doen vooralsnog maar het is zeer goed te doen. Het werkt met een normale camera met normale lens in combinatie met een fish eye lens. De scherpe normale lens opnames worden weergegeven op het scherpe HD scherm terwijl de fish eye opnames worden geprojecteerd via een bolle spiegel van achteren.. U bent het ook al kwijt? Geen nood, de BBC publiceerde een uitgebreide video over hoe ze dit zien.

Link naar het originele artikel HIER

 

XAVC Codec van Sony

Aangekondigd in September 2012 en inmiddels een feit. Een nieuwe smaak van de h.264 serie maar was dat nou echt nodig?

Met de aankomende stormen betreffende 4k en hogere resoluties en snelheden lijkt de XAVC codec toch wel bestaansrecht te hebben.

Sony Professional Solutions Divition’s CTO, Hugo Gaggioni legt het ons nog eens uit.

 

The XAVC Codec from Sony Professional USA on Vimeo.

NAB 2013 Update

Helaas door problemen met Internet was ik niet in staat om tijdens de beurs nog updates te geven. Hier alsnog een aantal hoogtepunten van NAB Editie 2013.

Wat ik vooral belangrijk vind van de NAB beurs in Las Vegas is kijken naar de trends. Op deze beurs is al jaren goed zichtbaar wat de verwachtingen voor de markt zijn. Zo hadden we jaren geleden (kom er al even) de vooruitzichten naar High Definition. Inmiddels weten we allemaal dat HD mainstream is geworden en al lang geen uitzondering meer. Daarna kwamen de “file based” formaten en verwerkingen van files waarbij we definitief af zouden gaan stappen van het medium “Tape”. Ook dit is geen nieuws meer en een voldongen feit.

De laatste jaren kwam de focus meer te liggen op “samenwerking”. De producerende partijen kwamen er langzaam maar zeker achter dat het onverstandig bleek alleen aan zichzelf te denken. Interoperabiliteit met andere merken en formaten gaf de mogelijkheid om technieken van meerdere partijen te implementeren. Zo was je niet verplicht om 1 merk te adopteren en vervolgens de mooie extra’s van een ander uit te sluiten. Dit zet zich nog immer voort. Je ziet een aanzienlijke hoeveelheid bedrijven springen in de “connector” markt. Het aansluiten van het 1 op het ander via een tussen partij. Een mooie ontwikkeling want het geeft keuze mogelijkheden. Het grote nadeel van deze weg is dat als 1 van de partijen ophoud te bestaan er een aanzienlijk probleem ontstaat in de connectie tussen soft- en hardware.

Axle Media bijvoorbeeld is een dergelijke oplossing. Zij wurmen zich als Asset mangement systeem tussen een aantal grotere spelers. Hiermee bieden ze een mogelijkheid om een van nature lastig te beheren systeem beheersbaar te maken. Hierdoor komt corporate gebruik veel meer in zicht. Ze hebben de afgelopen beurs ook niet voor niets een Award gewonnen.

axle

MAM (Media Asset Management) systemen zat op de beurs dus. Wat je ook ziet gebeuren is een groei in resoluties. Waar we 13 jaar geleden alleen nog maar naar HD keken (1920×1080 stond deze beurs in het teken van 4K (3840 pixels × 2160) wat dus meer dan een verdubbeling is dan HD. Op zich een natuurlijke ontwikkeling waarbij we steeds betere resoluties kunnen en mogen verwachten. Maar geen vernieuwing zonder strijd natuurlijk.

Een groot voordeel van de 4 K resolutie is dat we meer detail kunnen toevoegen aan het beeld. Daardoor krijgen we meer mogelijkheden om dit beeld te manipuleren zoals met kleur correcties en of het toevoegen van computer animaties. Het geheel begint natuurlijk bij de mogelijkheid om beelden om te zetten in 4 K plaatjes en dat doen we met een camera. Er waren er zat op de beurs. In mijn vorige blog had ik al een paar voorbeelden gegeven van onder andere Arri. Niet alleen het lens blok in de camera is van belang voor 4 K, het hebben van een high end lens hoort daar ook bij. Waar je voorheen weg kwam met een Karl Zeiss lensje op een DV camera zijn Prime lenzen nu meer gemeengoed dan uitzondering.

Het verwerken van al deze informatie is ook nog een dingetje. In de camera moet er iets mee gebeuren. Simpele logica dicteert dat het verdubbelen van de beeld informatie ook zorg draagt voor het verdubbelen van de bestandsgrootte. Al die data moet ook nog eens in dezelfde tijd van de processor naar een drager worden getransporteerd in een codec. Oftewel de camera’s moeten “sneller” worden en de media waar we spullen op slaan ook. Met sneller komt groter dus ook de opslag media moet groeien. Nu maken ze de codecs wel veel slimmer waardoor er meer data in een kleiner pakket kan maar hoe dan ook het wordt allemaal groter.

De verwerking van het 4 K materiaal is aanzienlijk lastiger dan voorheen. Het montage systeem moet er mee om kunnen gaan en de opslag van een dergelijk montage systeem moet groot en degelijk zijn. Met een schijfje in het systeem kom je in een professionele omgeving niet meer weg. Je kijkt direct naar NAS (Network Attached Storage) zoals een Isis of een ander merk dat in staat is grote hoeveelheden data over een kabeltje te krijgen. De schijven moeten sneller worden en groter zijn en niet geheel onbelangrijk, de lijntjes waar de data over loopt moet ook groter worden. Nu sluiten we alles aan met 1 gig ethernet verbindingen maar de 10, 40 en 100 gig verbindingen waren al ruim vertegenwoordig op de beurs. Dat moet allemaal weer door een switch welke op zijn beurt ook weer die hoeveelheid data aan moet kunnen.

nexsan

Omdat alles groter lijkt te worden willen de leveranciers het wil mogelijk maken te gebruiken en daarvoor verzinnen ze codecs. De wildgroei aan codecs lijkt wat te stoppen en zich te richten op een aantal mainstream codecs. Het systeem van Avid DNxHD, de codecs van Apple, ProRes, de Codecs van Sony, MPEG LG en van Panasonic, AVCHD (nu AVCultra). Binnen deze keuze bestaan er helaas nog heel veel verdiepingen waardoor je in “smaken” nog op tientallen codecs uit kan komen. ArriRaw en RED voegen daar dan nog een aantal specifieke codecs aan toe.

avcultra

panasonic1

De zoektocht naar goedkoper produceren aan de voorkant is ingezet jaren geleden. De tijden van “geld genoeg” zijn definitief voorbij en alle afnemers eisen kwaliteit en hoeveelheid voor de centen. Zo kwam Balckmagic uit met een mini camera waar een volwassen lens op kan worden gemonteerd. De camera zelf gaat voor retail prijs a $ 995,- dollar de deur uit.. eigenlijk gekkenwerk.

BlackMagicPockets

Er was veel aandacht dus voor opslag, nearline en archief en on-line storage. Allemaal met de achterliggende gedachte dat er meer en grotere hoeveelheden data verstookt gaan worden. Een extra bijkomstigheid is dat we nu inmiddels wel gewend zijn aan het on-line versturen van al die data. Of we nu via een DropBox acount, Google Drive of FTP versturen, we versturen via de On-line weg. Met het groter worden van de data zie je dat een 2 gig data account transfer niet meer voldoende is. Er gaan bestanden van 20,30 en meer GB hup zo het net over. Je moet er niet aan denken dat je aan het einde van een 40 Gb transfer net even fout gaat en weer opnieuw moet beginnen. Daar spelen een aantal bedrijven handig op in.

Aspera is daar wel heel goed in geworden. Zij zijn in staat om files via een separaat netwerk heen en weer te sturen tussen klanten. Het grote voordeel is dat er in geval van een onderbreking altijd verder kan worden gegaan vanaf het punt waar het mis ging. Signiant is ook zo’n speler welke ook op de Nederlandse markt een aanzienlijke rol gaat spelen en de verwerking van files richting eindregie.

Filecatalyst

Aspera

Signiant

Er was nog een eindeloze rij aan nieuwe camera’s waaronder een nieuwe VariCam van Panasonic welke wereldwijd geroemd wordt om zijn beelden. Gek genoeg was het een “gewone” HD camera wat eigenlijk heel verfrissend was. Direct inzetbaar en hoge kwaliteit beelden.

Varicam

Het was een zeer interessante beurs waarbij duidelijk de trends voor de komende jaren is ingezet. 3D is voorgoed van het toneel verdwenen en heeft zich terug getrokken naar de plek waar het eigenlijk thuis hoort en dat is de bioscoop. Als laatste boven op de resoluties lijkt het er zich naar aan te dienen dat er nog 1 slag geslagen gaat worden. Dankzij pioniers als Peter Jackson (The Hobbit) en James Cameron (Avatar Sequels) dient er zich een nieuw tijdperk aan wat betreft Frame Rates. Door middel van de techniek HFR wordt er nu serieus gekeken en gewerkt met hogere framerates dan vroeger. Waar de 24p filmlook populair is (ooit bedacht vanwege bezuinigingen op lengte film, paste namelijk een film op 1 filmrol) is het gebruik van HFR tegenwoordig te verdedigen omdat de meeste bioscopen digitaal zijn en geen problemen meer hebben met lengte van de filmrollen. Het geeft een aanzienlijke verbetering van beeldkwaliteit en een gekke soepele ervaring met kijken. Geen stroboscoop “pan” meer maar een soepele beweging van links naar rechts en vice versa. Gecombineerd met CGI en 3D geeft dit een ongekende ervaring waarbij het beeld mooier en soepeler loopt en veel meer “real life” voelt dan de “oude” manier. Of ze het voor elkaar krijgen inderdaad deze slag te slaan hangt af van ons, het publiek. Wij bepalen of we dit mooier vinden of niet.

NAB 2013 was een beurs vol noviteiten van Avid, Adobe, opslag leveranciers, Camera leveranciers en samenwerkende bedrijven die er samen voor zorgen dat alles meer, groter, sneller, mooier en beter te verwerken wordt. Het zal nog even duren voordat wij er direct mee te maken krijgen maar dat we er mee te maken krijgen dat staat vast!.

NAB 2013 Maandag

South Hall

Wij gaan als bedrijf al een fors aantal jaren naar de NAB beurs in las Vegas. Het is de beurs voor onze markt waarbij met name de trends op film en broadcast gebied bepaald worden. Editie 2013 is voor mij deze keer en vandaag de eerste dag.

Zoals verwacht draait de beurs op een thema, een aantal jaren geleden was dat HD toen kwam 3D en het verdelen van content. Deze keer is het 4K wat de klok slaat. Nagenoeg alle toonaangevende merken doen iets met 4K of hebben daar ideeën over.

Voor dat je hier bent kan ik heel decadent zeggen dat het best een onderneming is. De reis van deur tot deur neemt een ruwe 27 uur in beslag. Hier zitten we met een 9 uur tijdsverschil met Nederland wat het functioneren ook niet altijd ten goede komt. Nadat je de reis hebt gehad en de eerste beurs dag er aan komt moet je nog door een enorme rij mensen worstelen om je te registreren maar als dat alles geweest is ligt de beurs vloer open.

 

rij

 

Vandaag ben ik op bezoek geweest bij onder andere Avid, Infostrada, Canon, Arri en nog een aanzienlijk aantal andere leveranciers.

CameraZOOM-20130408134942350

Bij Avid was het grote nieuws natuurlijk de release van Media Composer 7.0. Op de beurs hadden ze een beta versie draaien want de definitieve versie is nog niet uit. Een aantal opmerkelijke veranderingen zijn:

Media Composer 7 heeft nu de mogelijkheid om consolidate en transcoding op de achtergrond te laten gebeuren. Een veel gevraagde feature omdat het omzetten van bestanden altijd de machine in beslag nam waardoor andere taken niet konden worden uitgevoerd. Daarbij is background rendering ook in de maak en hopelijk komt deze ook in Media Composer 7. Wat ze ook nog hebben toegevoegd is een “Dynamic media folder” waar je eenmalig in kunt aangeven wat het bestandstype is wat daar uit moet komen. Stel je hebt AVCHD materiaal dat omgezet moet worden naar MXF mpeg 50 HD dan kun je die folder dat meegeven. Nadat je dan de originele files in de Dynamic Media Folder hebt gezet gaat het systeem aan de gang om deze te transcoderen naar het vooraf ingestelde formaat. Dit gaat volledig buiten de Media Composer om! In de tussentijd zou je al wel kunnen werken met de files door ze AMA te mounten en als alles is omgezet kun je updaten naar de omgezette files. Ik voorzie een aanzienlijke tijdswinst met deze aanvulling.

Ama files worden nu gelezen als Avid media files oftewel ze worden geindexeerd. Hierdoor is het systeem vele malen sneller met het openen van de bins en files omdat het al weet wat er staat. In het verleden moest elke file individueel gelezen worden. Door het indexeren van de files is het nu ook mogelijk de files in Interplay in te checken. Of dat een zinvolle toevoeging is laat zich nog bezien trouwens.

Ook nieuw is Frameflex, waarbij het mogelijk is 4k materiaal (ik zei het al 4K is het toverwoord) te ingesten en dan klaar et maken voor standaard HD. Dit kan door middel van het selecteren van een kader binnen het 4K materiaal. Ook hebben we nu de mogelijkheid om met LOG c of S Log materiaal te werken en deze na Ingest de juiste LUT (Look Up Table) mee te geven zodat het materiaal er uit ziet zoals bedoeld. Uiteraard met behoud van de volledige bandbreedte en dynamiek.

Eindelijk toegevoegd zijn “Cached waveforms” Een naar dingetje wat Media Composer al jaren heeft is dat het opbouwen van de waveforms altijd heel lang duurde en bij elke wijziging wederom. Nu cachen ze de waveform waardoor het systeem alleen bij openen kijkt wat er aangepast is en dit daarna direct laat zien. Pure snelheidswinst.

De standaard Audiomixer heeft een master fader waardoor correcties veel malen makkelijker gemaakt kunnen worden! Daarbij is het nu mogelijk om via de Master Fader een nieuwe monitor tool te laten zien met een Lufs meter!!

Toegevoegd aan de Native (lees kan dat bewerken en afspelen zonder transcoderen) is het Xavc format het is een aanvulling op de formaten Pro Res LT Pro Res HG en Pro Res proxy en het J2K formaat.

Interplay Sphere

Ook zetten ze hoog in op Interplay sphere. Sphere is de logische aanvulling op het “monteren in de cloud” Met Sphere kun je vanaf elke locatie met een beetje internet verbinding monteren op de Isis opslag die centraal staat. Het mooie van Sphere is dat je materiaal kunt toevoegen in de Media Composer op locatie en deze aan het einde van je montage kunt laten “synchroniseren” met de Isis centraal. Hierdoor is de montage altijd up to date met de juiste media. Het vergt nog wel een redelijke verbinding op hoge resolutie materiaal te uploaden maar met name de “synchroniseer” mogelijkheid maakt dit een zeer aantrekkelijke tool voor gebruik buiten het normale “kantoorpand”

Als laatste hebben ze een Multicam toevoeging gedaan aan Interplay Central. Ook hier weer een extra stuk gereedschap om ergens op locatie te kunnen spotten en eenvoudig monteren met Mulit cam materiaal.

Infostrada was groots vertegenwoordigd op de beurs. Een prachtige stand met daarop het pakket van Infostrada. Het beslaat inmiddels een aanzienlijke hoeveelheid diensten zoals VOD oplossingen, sport uitslagen en niet te vergeten CentralParq auto ingest. Heb vanaf een vroeg stadium mogen zien hoe deze ontwikkeling gegaan is. Het is een doorontwikkeld product wat klaar is voor de grote wereld.

Door middel van een doordacht systeem met barcodes en het vooraf ingeven van gegevens maakt het een automatisch ingest principe mogelijk. Er is een live logger welke je in staat stelt op de set met een tablet (hier gebruikte ze een Samsung Galaxy Tab) via bluetooth verbinding naar een camera te linken. Je kunt dat tijdens het draaien al gegevens toevoegen welke weer worden gesynchroniseerd bij het inladen van de media. Dat bespaart een aanzienlijke hoeveelheid werk, zeker bij langere producties.

Het automatische ingest gedeelte is geen “doos” oplossing wat zoveel betekend als je kunt het niet kopen. Het vergt een aansluiting op Infostrada welke dan zorg dragen voor de techniek op de achtergrond. Het is mooi te zien hoe dit Nederlandse product veel aandacht kreeg op de beurs! Daar mogen ze trots op zijn!

Infostrada

Nieuw is ook de Arri Alexa XT lijn welke de “oude” Arri camera lijn gaat vervangen. Uiteraard kan een camera 4K opnemen in ARRIRAW formaat wat heel veel extra bewerking mogelijkheden geeft in de Post Productie. Buiten het draaien op ARRIRAW zijn er ook verbeterde mogelijkheden voor opnemen in ProRes of DNxHD. Op de bijgeleverde nieuwe XR module (XR staat voor Extended Recording) kan de camera ARRIRAW opnemen tot 120 FPS op de 512 GB grote module. ProRes 444 op 24 fps geeft ruimte voor 107 minuten! De sensor aan boord is een 4:3 full range anamorph blok dat gelijk is aan 35 mm wat mogelijkheden geeft tot het terugbrengen naar Cinemascope formaat. Ook hier weer de mogelijkheid om tot een snelle 120 fps opname te komen.

De camera geeft nu ook de meta data weer van de lenzen die gebruikt worden, met name handig voor de post productie zodat je altijd weet met wat voor lens er gedraaid is. En ze hebben de toch al stille camera nog stiller gemaakt en de on board fan om het geheel te koelen nog stiller weten te maken. Al met al een mooie lijn die, naar het zich er laat uit zien, ook nog goedkoper op de markt komt dan zijn voorgangers!

Arri 1

Arri 2

Als laatste voor dit bericht de nieuwe Canon C500.

The EOS C500* biedt een  Super 35mm, 8.85-megapixel CMOS image sensor, de DIGIC DV III Image Processor en een  uitbreidbare hoeveelheid of recording en output opties specifiek voor 4K, 2K and HD beeldem. De camera is beschikbaar met zowel PL- of EF- mount opties.

C500

Tot zover dag 1 van NAB2013!

Recorder? Monitor?

Van de week plaatste ik al een stukje over de NAB 2013 en de te verwachten trends, vandaag las ik dat de trend inderdaad die kant op gaat. 4K zal het item zijn dit jaar in Vegas. Vandaag las ik de aankondiging van een nieuw stukje techniek van Convergent Designs te weten een 4 K field monitor of is het nou een 4K field recorder? Nou het is allebei!

Op locatie draaien is altijd rekening houden ruimte en wendbaarheid. Je kunt niet al te veel spullen mee nemen simpelwel omdat je veel aan het verplaatsen bent. Wat je dan wel wilt is een minimale set aan spullen die je nodig hebt om je werk zo goed mogelijk te kunnen doen. De camera’s worden wel steeds kleiner maar daar zit een grens aan. De grens is als je geen fijne grip op de camera meer hebt. Dan komen er bedrijven die de oh zo kleine camera weer gaan uitbouwen met allerlei grips en handvatten waardoor het “kleine” sowieso geen zin meer heeft. Nee daar is wel helder dat daar geen winst meer te behalen is.

Een veld monitor was altijd al een dingetje, vroeger liep je met een Sony buizen monitor te slepen om tijdens het draaien een SD plaatje te kunnen zien, handig voor een regisseur of het maken van een mooi plaatje. Nadeel was de grootte van het apparaat en de aanzienlijke hoeveelheid accus’s (NP1’s) die je mee moest nemen om het kreng te laten draaien voor een uurtje. Langzamerhand kwamen de LCD schermen waardoor we voor het eenvoudige werk een kleine monitor mee konden nemen die ook nog eens minder stroom verbruikte. Met een paar gewone batterijen kon je al lekker lang kijken. De kwaliteit was natuurlijk nog niet zo goed als de buis.

Inmiddels zijn we zo ver dat we full HD LCD monitoren mee nemen op de set en daar zeer goed kunnen beoordelen of het plaatje wat we maken wel goed genoeg is. Via een uitgang op de camera kan de regisseur gelijk meekijken wat er gedraaid wordt en daar zijn plan op trekken/aanpassen.

Covergent Designs komt dus met een stapje verder. Ze hebben een zeer fatsoenlijke 4K monitor gemaakt met een variëteit aan ingangen en mogelijkheden en hebben dat gecombineerd met een recorder! Ergo je kijkt en kunt extern opnemen.. Ze claimen zelfs 4 streams op te kunnen nemen. Op welke kwaliteit staat er niet bij nog maar de ontwikkeling is natuurlijk te gek. Ze bieden al wel support voor ARRI en Sony LUTS waarmee ze al een goede start maken om de harten van de echte Documentaire makers voor zich te winnen. Als de techniek aan de achterkant ook goed doorgedacht is maken ze daarna ook nog eens een post productie omgeving blij met seamless ingesten van filebased materiaal.

Ik ben heel benieuwd hoe dat er uit gaat zien!

(zoiets dus 😉 )

Het hele verhaal kun je terug lezen op RedShark (Engels)

NAB 2013 wat kunnen we verwachten?

NAB 2013 staat voor de deur. Over een kleine 2 weken start de show en de hamvraag is natuurlijk wat er ‘hot” is dit jaar. Het afgelopen jaar zijn er heel veel camera’s uitgekomen waardoor de verwachting dat er wederom een zwik nieuwe uitkomen niet hoog is. Er zullen absoluut noviteiten liggen te wachten om gezien te worden op de grootste Broadcast beurs van de wereld maar wereldschokkend lijkt het niet te zijn.

De nieuwe F55 van Sony is een camera die uitkwam en draait in 4K. En natuurlijk de Arri Alexa XT welke ook draait in.. juist 4K.

Er staat ook een camera in de wacht welke ergens tussen de C100 en C300 gepositioneerd zou gaan worden door Canon welke wellicht ook 4K zou kunnen gaan draaien. Hoe dan ook de trend voor komende NAB zou zo maar eens 4K kunnen zijn. De allereerste Digital Signage (reclame op een monitor) die op 4K draait is geplaatst in Las Vegas (hoe toevallig) en er wordt gesproken over het “streamen” van 4K over het Internet.

Als laatste zou het natuurlijk tijd zijn als RED ook nog komt met een nieuwe camera want dat is inmiddels al weer even geleden. Wat we wel weten is dat Editshare dit jaar uitkomt met Lightworks voor OS X. Lang verwacht door velen zijn ze nu zo ver om “live” te gaan.

Wat Avid gaat doen kijk ik ook naar uit. Interplay Sphere hebben ze vorig jaar uitgerold en logica dicteert dat gezien de tijd dat de laatste versie Media Composer uitkwam we stiekem kunnen verwachten dat er een nieuwe versie Media Composer uit gaat komen. Als dat zo is ben ik heel erg benieuwd wat de key features zullen zijn in die wellicht nieuwe Editor.

Ik kijk uit naar de trends en inspiratie die dit jaar Vegas ons gaat brengen.

 

Tears of Steal, Blender project.

Wat een prachtig project van Nederlandse bodem. Samen met het filmfonds en heel, heel veel aandacht en toewijding hebben deze mensen een korte film in elkaar gezet. Het is een film met heel veel special effects en het leuke is dat alle effects gedaan zijn met een open source (lees GRATIS!!!) render pakket te weten “Blender”.

Voor de freaks onder ons is Blender al heel lang bekend en weten we dat te vinden. Dat het zo professioneel ingezet kon worden bewijzen deze helden. Tears of steal is het resultaat van hard werken, creativiteit en devotie.

Meer over het project te vinden op de site http://mango.blender.org/

En of het nog niet genoeg is gaan ze de film opnieuw renderen in 4K! Ik las net dat dit gedaan wordt met 30 machines tegelijkertijd die samen 2 maanden aan het rekenen zijn om een 4K versie te maken 🙂 #stoer

Hier de film, kijk en oordeel zelf!

 

8 bit, 10 bit S-log en Log C mythen en waarheden!

Kwam op Redshark deze 2 artikelen tegen welke een mooi beeld geven over de mythen rond 8 en 10 bit in de huidige camera’s.

Dit artikel gaat over 8 en 10 bit (kort maar wel technisch!)

http://www.redsharknews.com/technology/item/156-8-bit-or-10-bit-the-truth-may-surprise-you

 

En dit artikel gaat over dynamisch bereik van camera’s, Log C of S Log misverstanden! Wederom niet al te lang maar technisch zeer verhelderend!

http://www.redsharknews.com/technology/item/533-this-may-be-the-most-important-stuff-you-can-know-about-digital-video

 

NAB 2013 Las Vegas

Ook dit jaar zal een afvaardiging van ons bedrijf zich storten op al het technische geweld op de grootste Broadcast beurs in de wereld. De NAB is de plaats waar trends, ideeën, mogelijkheden en inspiratie zich bundelen in heel veel vierkante meters beursvloer. Begin April zullen we uitgebreid verslag doen van onze bevindingen op de beurs. Uiteraard gaan wij om onze eigen kennis te vergroten maar staan wij ook in dienst van onze klanten om aan te geven welke kant de markt zich beweegt. Dat geeft de klant de mogelijkheid om op een kosten efficiënte manier toch deel uit te maken van een dergelijk grote beurs zonder daar specifiek zelf naar toe te moeten.

Indien gewenst kunnen wij ook voor u ter plaatse de trends en verwachtingen verkennen en specifieke vragen aan leveranciers of technici stellen. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met ons via de contact pagina.