Recorder? Monitor?

Van de week plaatste ik al een stukje over de NAB 2013 en de te verwachten trends, vandaag las ik dat de trend inderdaad die kant op gaat. 4K zal het item zijn dit jaar in Vegas. Vandaag las ik de aankondiging van een nieuw stukje techniek van Convergent Designs te weten een 4 K field monitor of is het nou een 4K field recorder? Nou het is allebei!

Op locatie draaien is altijd rekening houden ruimte en wendbaarheid. Je kunt niet al te veel spullen mee nemen simpelwel omdat je veel aan het verplaatsen bent. Wat je dan wel wilt is een minimale set aan spullen die je nodig hebt om je werk zo goed mogelijk te kunnen doen. De camera’s worden wel steeds kleiner maar daar zit een grens aan. De grens is als je geen fijne grip op de camera meer hebt. Dan komen er bedrijven die de oh zo kleine camera weer gaan uitbouwen met allerlei grips en handvatten waardoor het “kleine” sowieso geen zin meer heeft. Nee daar is wel helder dat daar geen winst meer te behalen is.

Een veld monitor was altijd al een dingetje, vroeger liep je met een Sony buizen monitor te slepen om tijdens het draaien een SD plaatje te kunnen zien, handig voor een regisseur of het maken van een mooi plaatje. Nadeel was de grootte van het apparaat en de aanzienlijke hoeveelheid accus’s (NP1’s) die je mee moest nemen om het kreng te laten draaien voor een uurtje. Langzamerhand kwamen de LCD schermen waardoor we voor het eenvoudige werk een kleine monitor mee konden nemen die ook nog eens minder stroom verbruikte. Met een paar gewone batterijen kon je al lekker lang kijken. De kwaliteit was natuurlijk nog niet zo goed als de buis.

Inmiddels zijn we zo ver dat we full HD LCD monitoren mee nemen op de set en daar zeer goed kunnen beoordelen of het plaatje wat we maken wel goed genoeg is. Via een uitgang op de camera kan de regisseur gelijk meekijken wat er gedraaid wordt en daar zijn plan op trekken/aanpassen.

Covergent Designs komt dus met een stapje verder. Ze hebben een zeer fatsoenlijke 4K monitor gemaakt met een variëteit aan ingangen en mogelijkheden en hebben dat gecombineerd met een recorder! Ergo je kijkt en kunt extern opnemen.. Ze claimen zelfs 4 streams op te kunnen nemen. Op welke kwaliteit staat er niet bij nog maar de ontwikkeling is natuurlijk te gek. Ze bieden al wel support voor ARRI en Sony LUTS waarmee ze al een goede start maken om de harten van de echte Documentaire makers voor zich te winnen. Als de techniek aan de achterkant ook goed doorgedacht is maken ze daarna ook nog eens een post productie omgeving blij met seamless ingesten van filebased materiaal.

Ik ben heel benieuwd hoe dat er uit gaat zien!

(zoiets dus 😉 )

Het hele verhaal kun je terug lezen op RedShark (Engels)