NAB 2013 Update

Helaas door problemen met Internet was ik niet in staat om tijdens de beurs nog updates te geven. Hier alsnog een aantal hoogtepunten van NAB Editie 2013.

Wat ik vooral belangrijk vind van de NAB beurs in Las Vegas is kijken naar de trends. Op deze beurs is al jaren goed zichtbaar wat de verwachtingen voor de markt zijn. Zo hadden we jaren geleden (kom er al even) de vooruitzichten naar High Definition. Inmiddels weten we allemaal dat HD mainstream is geworden en al lang geen uitzondering meer. Daarna kwamen de “file based” formaten en verwerkingen van files waarbij we definitief af zouden gaan stappen van het medium “Tape”. Ook dit is geen nieuws meer en een voldongen feit.

De laatste jaren kwam de focus meer te liggen op “samenwerking”. De producerende partijen kwamen er langzaam maar zeker achter dat het onverstandig bleek alleen aan zichzelf te denken. Interoperabiliteit met andere merken en formaten gaf de mogelijkheid om technieken van meerdere partijen te implementeren. Zo was je niet verplicht om 1 merk te adopteren en vervolgens de mooie extra’s van een ander uit te sluiten. Dit zet zich nog immer voort. Je ziet een aanzienlijke hoeveelheid bedrijven springen in de “connector” markt. Het aansluiten van het 1 op het ander via een tussen partij. Een mooie ontwikkeling want het geeft keuze mogelijkheden. Het grote nadeel van deze weg is dat als 1 van de partijen ophoud te bestaan er een aanzienlijk probleem ontstaat in de connectie tussen soft- en hardware.

Axle Media bijvoorbeeld is een dergelijke oplossing. Zij wurmen zich als Asset mangement systeem tussen een aantal grotere spelers. Hiermee bieden ze een mogelijkheid om een van nature lastig te beheren systeem beheersbaar te maken. Hierdoor komt corporate gebruik veel meer in zicht. Ze hebben de afgelopen beurs ook niet voor niets een Award gewonnen.

axle

MAM (Media Asset Management) systemen zat op de beurs dus. Wat je ook ziet gebeuren is een groei in resoluties. Waar we 13 jaar geleden alleen nog maar naar HD keken (1920×1080 stond deze beurs in het teken van 4K (3840 pixels × 2160) wat dus meer dan een verdubbeling is dan HD. Op zich een natuurlijke ontwikkeling waarbij we steeds betere resoluties kunnen en mogen verwachten. Maar geen vernieuwing zonder strijd natuurlijk.

Een groot voordeel van de 4 K resolutie is dat we meer detail kunnen toevoegen aan het beeld. Daardoor krijgen we meer mogelijkheden om dit beeld te manipuleren zoals met kleur correcties en of het toevoegen van computer animaties. Het geheel begint natuurlijk bij de mogelijkheid om beelden om te zetten in 4 K plaatjes en dat doen we met een camera. Er waren er zat op de beurs. In mijn vorige blog had ik al een paar voorbeelden gegeven van onder andere Arri. Niet alleen het lens blok in de camera is van belang voor 4 K, het hebben van een high end lens hoort daar ook bij. Waar je voorheen weg kwam met een Karl Zeiss lensje op een DV camera zijn Prime lenzen nu meer gemeengoed dan uitzondering.

Het verwerken van al deze informatie is ook nog een dingetje. In de camera moet er iets mee gebeuren. Simpele logica dicteert dat het verdubbelen van de beeld informatie ook zorg draagt voor het verdubbelen van de bestandsgrootte. Al die data moet ook nog eens in dezelfde tijd van de processor naar een drager worden getransporteerd in een codec. Oftewel de camera’s moeten “sneller” worden en de media waar we spullen op slaan ook. Met sneller komt groter dus ook de opslag media moet groeien. Nu maken ze de codecs wel veel slimmer waardoor er meer data in een kleiner pakket kan maar hoe dan ook het wordt allemaal groter.

De verwerking van het 4 K materiaal is aanzienlijk lastiger dan voorheen. Het montage systeem moet er mee om kunnen gaan en de opslag van een dergelijk montage systeem moet groot en degelijk zijn. Met een schijfje in het systeem kom je in een professionele omgeving niet meer weg. Je kijkt direct naar NAS (Network Attached Storage) zoals een Isis of een ander merk dat in staat is grote hoeveelheden data over een kabeltje te krijgen. De schijven moeten sneller worden en groter zijn en niet geheel onbelangrijk, de lijntjes waar de data over loopt moet ook groter worden. Nu sluiten we alles aan met 1 gig ethernet verbindingen maar de 10, 40 en 100 gig verbindingen waren al ruim vertegenwoordig op de beurs. Dat moet allemaal weer door een switch welke op zijn beurt ook weer die hoeveelheid data aan moet kunnen.

nexsan

Omdat alles groter lijkt te worden willen de leveranciers het wil mogelijk maken te gebruiken en daarvoor verzinnen ze codecs. De wildgroei aan codecs lijkt wat te stoppen en zich te richten op een aantal mainstream codecs. Het systeem van Avid DNxHD, de codecs van Apple, ProRes, de Codecs van Sony, MPEG LG en van Panasonic, AVCHD (nu AVCultra). Binnen deze keuze bestaan er helaas nog heel veel verdiepingen waardoor je in “smaken” nog op tientallen codecs uit kan komen. ArriRaw en RED voegen daar dan nog een aantal specifieke codecs aan toe.

avcultra

panasonic1

De zoektocht naar goedkoper produceren aan de voorkant is ingezet jaren geleden. De tijden van “geld genoeg” zijn definitief voorbij en alle afnemers eisen kwaliteit en hoeveelheid voor de centen. Zo kwam Balckmagic uit met een mini camera waar een volwassen lens op kan worden gemonteerd. De camera zelf gaat voor retail prijs a $ 995,- dollar de deur uit.. eigenlijk gekkenwerk.

BlackMagicPockets

Er was veel aandacht dus voor opslag, nearline en archief en on-line storage. Allemaal met de achterliggende gedachte dat er meer en grotere hoeveelheden data verstookt gaan worden. Een extra bijkomstigheid is dat we nu inmiddels wel gewend zijn aan het on-line versturen van al die data. Of we nu via een DropBox acount, Google Drive of FTP versturen, we versturen via de On-line weg. Met het groter worden van de data zie je dat een 2 gig data account transfer niet meer voldoende is. Er gaan bestanden van 20,30 en meer GB hup zo het net over. Je moet er niet aan denken dat je aan het einde van een 40 Gb transfer net even fout gaat en weer opnieuw moet beginnen. Daar spelen een aantal bedrijven handig op in.

Aspera is daar wel heel goed in geworden. Zij zijn in staat om files via een separaat netwerk heen en weer te sturen tussen klanten. Het grote voordeel is dat er in geval van een onderbreking altijd verder kan worden gegaan vanaf het punt waar het mis ging. Signiant is ook zo’n speler welke ook op de Nederlandse markt een aanzienlijke rol gaat spelen en de verwerking van files richting eindregie.

Filecatalyst

Aspera

Signiant

Er was nog een eindeloze rij aan nieuwe camera’s waaronder een nieuwe VariCam van Panasonic welke wereldwijd geroemd wordt om zijn beelden. Gek genoeg was het een “gewone” HD camera wat eigenlijk heel verfrissend was. Direct inzetbaar en hoge kwaliteit beelden.

Varicam

Het was een zeer interessante beurs waarbij duidelijk de trends voor de komende jaren is ingezet. 3D is voorgoed van het toneel verdwenen en heeft zich terug getrokken naar de plek waar het eigenlijk thuis hoort en dat is de bioscoop. Als laatste boven op de resoluties lijkt het er zich naar aan te dienen dat er nog 1 slag geslagen gaat worden. Dankzij pioniers als Peter Jackson (The Hobbit) en James Cameron (Avatar Sequels) dient er zich een nieuw tijdperk aan wat betreft Frame Rates. Door middel van de techniek HFR wordt er nu serieus gekeken en gewerkt met hogere framerates dan vroeger. Waar de 24p filmlook populair is (ooit bedacht vanwege bezuinigingen op lengte film, paste namelijk een film op 1 filmrol) is het gebruik van HFR tegenwoordig te verdedigen omdat de meeste bioscopen digitaal zijn en geen problemen meer hebben met lengte van de filmrollen. Het geeft een aanzienlijke verbetering van beeldkwaliteit en een gekke soepele ervaring met kijken. Geen stroboscoop “pan” meer maar een soepele beweging van links naar rechts en vice versa. Gecombineerd met CGI en 3D geeft dit een ongekende ervaring waarbij het beeld mooier en soepeler loopt en veel meer “real life” voelt dan de “oude” manier. Of ze het voor elkaar krijgen inderdaad deze slag te slaan hangt af van ons, het publiek. Wij bepalen of we dit mooier vinden of niet.

NAB 2013 was een beurs vol noviteiten van Avid, Adobe, opslag leveranciers, Camera leveranciers en samenwerkende bedrijven die er samen voor zorgen dat alles meer, groter, sneller, mooier en beter te verwerken wordt. Het zal nog even duren voordat wij er direct mee te maken krijgen maar dat we er mee te maken krijgen dat staat vast!.