Complex

Als bedrijf werken wij al lang en vaak aan het mede ontwikkelen van werkwijzen (workflows) binnen digitale (media) omgevingen. De afgelopen jaren merk je steeds duidelijker dat de focus van de workflows aan het veranderen is. Waar voorheen televisie producties leading waren merk je dat de afzet mogelijkheden steeds groter en diverser zijn geworden. Voor het ontwikkelen van een werkbare workflow is dit op zijn minst gezegd een leuke uitdaging.

De techniek staat tegenwoordig zoveel toe dat de mogelijkheden bijna onbeperkt lijken. Voor een gedeelte is dat ook waar. Het nadeel van al deze extra afzet mogelijkheden is dat op bijna elk gewenst moment in een proces deze mogelijkheden bruikbaar moeten zijn. ZO kan het voorkomend dat tijdens het maken van een programma blijkt dat er hele interessante stukken tussen zitten welke op een thema kanaal, internet site, social media etc goed tot zijn recht zouden komen. Op dat moment moet het mogelijk zijn snel te schakelen en de content vrijwel per direct aan te bieden.

De technische mogelijkheden staan het toe. Het werken op grote collectieve opslag met meerdere sets in combinatie met de juiste tools om materiaal om te zetten geven de mogelijkheid vrijwel per direct te publiceren. Maar met publiceren alleen ben je er niet. Het bijhouden van meta data waarin bijvoorbeeld staat of iets wel op Internet mag is een uitdaging maar ook het bijhouden van al je content. Voor je het weet gaat het zwerven en ben je als eigenaar niet meer in staat om je materiaal te vinden of te verwijderen indien dat zou moeten.

Het vinden van wegen om dit handelbaar te maken zijn soms lastig en vergen soms best veel van de mensen die er mee werken wat betreft het “saaie” bijhouden van meta data. Ten onrechte is wel eens aangenomen dat digitaal werken per saldo efficiĆ«nter zou zijn. Iets dat niet altijd op gaat. Waar voorheen repetitief werk werd gedaan is nu vaak extra input nodig om alles handelbaar te houden. Dat om te vormen in een werkbaar geheel is heel erg leuk om te doen.