Galleries

NAB 2013 Maandag

South Hall

Wij gaan als bedrijf al een fors aantal jaren naar de NAB beurs in las Vegas. Het is de beurs voor onze markt waarbij met name de trends op film en broadcast gebied bepaald worden. Editie 2013 is voor mij deze keer en vandaag de eerste dag.

Zoals verwacht draait de beurs op een thema, een aantal jaren geleden was dat HD toen kwam 3D en het verdelen van content. Deze keer is het 4K wat de klok slaat. Nagenoeg alle toonaangevende merken doen iets met 4K of hebben daar ideeën over.

Voor dat je hier bent kan ik heel decadent zeggen dat het best een onderneming is. De reis van deur tot deur neemt een ruwe 27 uur in beslag. Hier zitten we met een 9 uur tijdsverschil met Nederland wat het functioneren ook niet altijd ten goede komt. Nadat je de reis hebt gehad en de eerste beurs dag er aan komt moet je nog door een enorme rij mensen worstelen om je te registreren maar als dat alles geweest is ligt de beurs vloer open.

 

rij

 

Vandaag ben ik op bezoek geweest bij onder andere Avid, Infostrada, Canon, Arri en nog een aanzienlijk aantal andere leveranciers.

CameraZOOM-20130408134942350

Bij Avid was het grote nieuws natuurlijk de release van Media Composer 7.0. Op de beurs hadden ze een beta versie draaien want de definitieve versie is nog niet uit. Een aantal opmerkelijke veranderingen zijn:

Media Composer 7 heeft nu de mogelijkheid om consolidate en transcoding op de achtergrond te laten gebeuren. Een veel gevraagde feature omdat het omzetten van bestanden altijd de machine in beslag nam waardoor andere taken niet konden worden uitgevoerd. Daarbij is background rendering ook in de maak en hopelijk komt deze ook in Media Composer 7. Wat ze ook nog hebben toegevoegd is een “Dynamic media folder” waar je eenmalig in kunt aangeven wat het bestandstype is wat daar uit moet komen. Stel je hebt AVCHD materiaal dat omgezet moet worden naar MXF mpeg 50 HD dan kun je die folder dat meegeven. Nadat je dan de originele files in de Dynamic Media Folder hebt gezet gaat het systeem aan de gang om deze te transcoderen naar het vooraf ingestelde formaat. Dit gaat volledig buiten de Media Composer om! In de tussentijd zou je al wel kunnen werken met de files door ze AMA te mounten en als alles is omgezet kun je updaten naar de omgezette files. Ik voorzie een aanzienlijke tijdswinst met deze aanvulling.

Ama files worden nu gelezen als Avid media files oftewel ze worden geindexeerd. Hierdoor is het systeem vele malen sneller met het openen van de bins en files omdat het al weet wat er staat. In het verleden moest elke file individueel gelezen worden. Door het indexeren van de files is het nu ook mogelijk de files in Interplay in te checken. Of dat een zinvolle toevoeging is laat zich nog bezien trouwens.

Ook nieuw is Frameflex, waarbij het mogelijk is 4k materiaal (ik zei het al 4K is het toverwoord) te ingesten en dan klaar et maken voor standaard HD. Dit kan door middel van het selecteren van een kader binnen het 4K materiaal. Ook hebben we nu de mogelijkheid om met LOG c of S Log materiaal te werken en deze na Ingest de juiste LUT (Look Up Table) mee te geven zodat het materiaal er uit ziet zoals bedoeld. Uiteraard met behoud van de volledige bandbreedte en dynamiek.

Eindelijk toegevoegd zijn “Cached waveforms” Een naar dingetje wat Media Composer al jaren heeft is dat het opbouwen van de waveforms altijd heel lang duurde en bij elke wijziging wederom. Nu cachen ze de waveform waardoor het systeem alleen bij openen kijkt wat er aangepast is en dit daarna direct laat zien. Pure snelheidswinst.

De standaard Audiomixer heeft een master fader waardoor correcties veel malen makkelijker gemaakt kunnen worden! Daarbij is het nu mogelijk om via de Master Fader een nieuwe monitor tool te laten zien met een Lufs meter!!

Toegevoegd aan de Native (lees kan dat bewerken en afspelen zonder transcoderen) is het Xavc format het is een aanvulling op de formaten Pro Res LT Pro Res HG en Pro Res proxy en het J2K formaat.

Interplay Sphere

Ook zetten ze hoog in op Interplay sphere. Sphere is de logische aanvulling op het “monteren in de cloud” Met Sphere kun je vanaf elke locatie met een beetje internet verbinding monteren op de Isis opslag die centraal staat. Het mooie van Sphere is dat je materiaal kunt toevoegen in de Media Composer op locatie en deze aan het einde van je montage kunt laten “synchroniseren” met de Isis centraal. Hierdoor is de montage altijd up to date met de juiste media. Het vergt nog wel een redelijke verbinding op hoge resolutie materiaal te uploaden maar met name de “synchroniseer” mogelijkheid maakt dit een zeer aantrekkelijke tool voor gebruik buiten het normale “kantoorpand”

Als laatste hebben ze een Multicam toevoeging gedaan aan Interplay Central. Ook hier weer een extra stuk gereedschap om ergens op locatie te kunnen spotten en eenvoudig monteren met Mulit cam materiaal.

Infostrada was groots vertegenwoordigd op de beurs. Een prachtige stand met daarop het pakket van Infostrada. Het beslaat inmiddels een aanzienlijke hoeveelheid diensten zoals VOD oplossingen, sport uitslagen en niet te vergeten CentralParq auto ingest. Heb vanaf een vroeg stadium mogen zien hoe deze ontwikkeling gegaan is. Het is een doorontwikkeld product wat klaar is voor de grote wereld.

Door middel van een doordacht systeem met barcodes en het vooraf ingeven van gegevens maakt het een automatisch ingest principe mogelijk. Er is een live logger welke je in staat stelt op de set met een tablet (hier gebruikte ze een Samsung Galaxy Tab) via bluetooth verbinding naar een camera te linken. Je kunt dat tijdens het draaien al gegevens toevoegen welke weer worden gesynchroniseerd bij het inladen van de media. Dat bespaart een aanzienlijke hoeveelheid werk, zeker bij langere producties.

Het automatische ingest gedeelte is geen “doos” oplossing wat zoveel betekend als je kunt het niet kopen. Het vergt een aansluiting op Infostrada welke dan zorg dragen voor de techniek op de achtergrond. Het is mooi te zien hoe dit Nederlandse product veel aandacht kreeg op de beurs! Daar mogen ze trots op zijn!

Infostrada

Nieuw is ook de Arri Alexa XT lijn welke de “oude” Arri camera lijn gaat vervangen. Uiteraard kan een camera 4K opnemen in ARRIRAW formaat wat heel veel extra bewerking mogelijkheden geeft in de Post Productie. Buiten het draaien op ARRIRAW zijn er ook verbeterde mogelijkheden voor opnemen in ProRes of DNxHD. Op de bijgeleverde nieuwe XR module (XR staat voor Extended Recording) kan de camera ARRIRAW opnemen tot 120 FPS op de 512 GB grote module. ProRes 444 op 24 fps geeft ruimte voor 107 minuten! De sensor aan boord is een 4:3 full range anamorph blok dat gelijk is aan 35 mm wat mogelijkheden geeft tot het terugbrengen naar Cinemascope formaat. Ook hier weer de mogelijkheid om tot een snelle 120 fps opname te komen.

De camera geeft nu ook de meta data weer van de lenzen die gebruikt worden, met name handig voor de post productie zodat je altijd weet met wat voor lens er gedraaid is. En ze hebben de toch al stille camera nog stiller gemaakt en de on board fan om het geheel te koelen nog stiller weten te maken. Al met al een mooie lijn die, naar het zich er laat uit zien, ook nog goedkoper op de markt komt dan zijn voorgangers!

Arri 1

Arri 2

Als laatste voor dit bericht de nieuwe Canon C500.

The EOS C500* biedt een  Super 35mm, 8.85-megapixel CMOS image sensor, de DIGIC DV III Image Processor en een  uitbreidbare hoeveelheid of recording en output opties specifiek voor 4K, 2K and HD beeldem. De camera is beschikbaar met zowel PL- of EF- mount opties.

C500

Tot zover dag 1 van NAB2013!