Newtek NAB 2018 update

NewTek NAB 2018

Hier een update voor mijn Nederlandse collega’s geïnteresseerd of werkend met NewTek NDI en NewTek Tricasters.

NewTek blijft door ontwikkelen in zijn video-over-IP standaard NDI en brengt ver vooruitlopend op de rest van de industrie over-IP videoproductie bereikbaar voor elke storyteller. Van professioneel broadcastniveau tot vlogger.

NDI connect SMPTE ST2110 / NDI

In de NDI connect serie is de NC1 studio I/O IP opgenomen. Het heeft 4 x 3G HD-SDI conversion naar IP kanalen, 2 10gbE en 2 1gbE aansluitingen.
Het is een live transcode module van en naar 4 kanalen SMPTE ST 2110 en NDI.

Live transcode ook audio-over-IP protocollen als AES67 zoals Madi, Ravenna en Livewire+ en Dante.
Dit alles geeft de mogelijkheid om alles wat de industrie aan video en audio over IP aanbiedt op te nemen in je productie ecosysteem!

NDI tool 3.5
Nog meer IP mogelijkheden op de nieuwe downwards compatible NDI.
Ondermeer multicast UDP support en Fec ( error correcting in datatransmissions), multi-NIC en RGB performance.

NDI KVM
Om een Tricaster op afstand te bedienen over IP zijn de bestaande oplossingen zoals bijvoorbeeld teamviewer niet goed in staat om live videobronnen accuraat weer te geven. Met NDI kvm kun je de tricaster vanaf je laptop bedienen met ook intuïtieve touchscreen mogelijkheden. Laatste heel handig voor gebruikers welke niet zo denken vanuit grote broadcastmixers maar meer vanuit creatief niveau.
Ook de multiviewers hebben nu een NDI output. Dit maak het mogelijk ze overal op het netwerk aan te sluiten en zichtbaar te maken.

NDI studio monitor
De gratis studio monitor app waarmee elke ndi source op het netwerk kan worden bekeken is verder uitgebreid. Zo kan er een een tweede source zoals een graphic layer overheen worden gezet.
Leuke toepassing is een mobile app waarmee dmv QR code de monitor als remote controle kan worden bediend. Ook kunnen meerdere studio monitors op afstand van kanaal worden geschakeld.
Zeer interessant voor bijvoorbeeld afkijkmonitoren en distributie in grote gebouwen zoals stadion en in de events markt.

NDI scanconvertor
De gratis app om je desktop of applicaties op bijvoorbeeld je laptop om te zetten naar NDI is verder uitgebreid.
Je kunt al meerdere layers inclusief audio vanaf je laptop als meerdere kanalen NDI naar bijvoorbeeld je tricaster sturen. Maar nu kun je ook je webcast en microfoon omzetten naar NDI.
Vooral de E-Sport partners en e-game producenten zijn daar erg enthousiast over. En dit is een ” big thing”, zeker nu er al op grote schaal grote E-sport Broadcast producties worden gemaakt, maar daar later meer over.

Audio over IP matrix
In de IP series van Tricaster wordt mogelijk om elke input bron ook gelijk als output bron op het netwerk beschikbaar te stellen.

Connect Spark Pro 4k!
Ja daar is ie dan, de missing link nog in 4K live productie.
Met dit kleine in de handpalm passende kastje kun je via HDMI 2.0 elke 4k50p source omzetten naar NDI. Er zijn heel wat 4K camera’s met allerlei aansluitingen, van Quad link tot 12G tot glas. Maar ze hebben allemaal HDMI.
De Spark werkt net power-over-internet en er zit preview en actual tally signalering op.
Ook de prijs is interessant, net onder de 1000 euro.
Dit opent de deur naar 4K multicam productie voor elke storyteller. En zeker ook de Esport sectie gaat hier van profiteren.
(komt uit in 3e kwartaal 2028)

Virtualisering
NewTek brengt in samenwerking met VIRZRT en CISCO NEWTEK VIRTUALIZED PRODUCTS uit.
In Newteks visie veranderd ook de zogenaamde apparaten ruimte voor live productie studios in volledige serverruimtes.
Het is zowel mogelijk om de volledige TriCaster als de graphic engines van VIRZRT en de studio automatisering Mosart volledig te virtualiseren.
Vooral interessant in grote omgevingen waar flexibiliteit, veiligheid en rendement nu ook voor live studio omgevingen ivolledig in een It infrastructuur kan worden geplaatst.

NDI virtual input.
Al beschikbare app, hiermee kunnen NDI kanalen worden gebruikt in bijvoorbeeld go-to-meeting, Google hangout of Skype for business.

SKYPE met NDI
Microsoft brengt in de volgende update de desktop Skype app uit met NDI. Voor grote studio producties blijven de SkypeTX talkshows onmisbaar maar de flexibiliteit neemt verder toe.

AVID MEDIACOMPOSER
Ook de Mediacomposer zal binnenkort uitkomen met NDI i.o

LIVEGRAPHICS
NewTek brengt de nieuwe tool LIVEGRAPHICS uit als plugin in Adobe Creative Suite, op Adobe Photoshop en Adobe Aftereffects.
Titels kunnen in Photoshop worden ontworpen, in AfterEffects worden geanimeerd en vervolgens rechtstreeks naar de Tricaster worden geplaatst in de de buffers.
De teksten blijven interactief en kunnen bijvoorbeeld datavelden zijn zodat ze via Datalink en watchfolders kunnen worden veranderd. Of gewoon door de teksten met de hand in de TriCaster te veranderen.
Het mooie is dat zowel ontwerpers met veel vaardigheden alle mogelijkheden van deze zeer veel gebruikte Adobe apps de plugin kunnen gebruiken. Maar ook mensen met bijvoorbeeld alleen maar basiskennis van Adobe Aftereffects kunnen gebruik maken van de overlay interface met presets voor veel gebruikte animatie transities voor titels en Graphics.
Ook dit is een ‘big thing” en zal menig fabrikant van titel software achter de oren doen krabben.

Zoals je ziet aan de lengte van dit stuk vind ik dit een bijzondere NAB 2018 voor Newtek. Ik zie veel stukken in de puzzel op hun plaats vallen. Maar het kan natuurlijk ook mij Jetlag zijn.
Overigens komen veel van deze tools die op de NAB worden getoond uit in Q3 dit jaar. Ook zal het onderdeel worden van een nieuwe upgrade optie voor de IP series met een jaarlijkse of maandelijkse licentie.

Arnout van der Hoek
MediaAssist

Newtek NAB 2018

NewTek NAB 2018

Hier een update voor mijn Nederlandse collega’s geïnteresseerd of werkend met NewTek NDI en NewTek Tricasters.

NewTek blijft door ontwikkelen in zijn video-over-IP standaard NDI en brengt ver vooruitlopend op de rest van de industrie over-IP videoproductie bereikbaar voor elke storyteller. Van professioneel broadcastniveau tot vlogger.

NDI connect SMPTE ST2110 / NDI

In de NDI connect serie is de NC1 studio I/O IP opgenomen. Het heeft 4 x 3G HD-SDI conversion naar IP kanalen, 2 10gbE en 2 1gbE aansluitingen.
Het is een live transcode module van en naar 4 kanalen SMPTE ST 2110 en NDI.

Live transcode ook audio-over-IP protocollen als AES67 zoals Madi, Ravenna en Livewire+ en Dante.
Dit alles geeft de mogelijkheid om alles wat de industrie aan video en audio over IP aanbiedt op te nemen in je productie ecosysteem!

NDI tool 3.5
Nog meer IP mogelijkheden op de nieuwe downwards compatible NDI.
Ondermeer multicast UDP support en Fec ( error correcting in datatransmissions), multi-NIC en RGB performance.

NDI KVM
Om een Tricaster op afstand te bedienen over IP zijn de bestaande oplossingen zoals bijvoorbeeld teamviewer niet goed in staat om live videobronnen accuraat weer te geven. Met NDI kvm kun je de tricaster vanaf je laptop bedienen met ook intuïtieve touchscreen mogelijkheden. Laatste heel handig voor gebruikers welke niet zo denken vanuit grote broadcastmixers maar meer vanuit creatief niveau.
Ook de multiviewers hebben nu een NDI output. Dit maak het mogelijk ze overal op het netwerk aan te sluiten en zichtbaar te maken.

NDI studio monitor
De gratis studio monitor app waarmee elke ndi source op het netwerk kan worden bekeken is verder uitgebreid. Zo kan er een een tweede source zoals een graphic layer overheen worden gezet.
Leuke toepassing is een mobile app waarmee dmv QR code de monitor als remote controle kan worden bediend. Ook kunnen meerdere studio monitors op afstand van kanaal worden geschakeld.
Zeer interessant voor bijvoorbeeld afkijkmonitoren en distributie in grote gebouwen zoals stadion en in de events markt.

NDI scanconvertor
De gratis app om je desktop of applicaties op bijvoorbeeld je laptop om te zetten naar NDI is verder uitgebreid.
Je kunt al meerdere layers inclusief audio vanaf je laptop als meerdere kanalen NDI naar bijvoorbeeld je tricaster sturen. Maar nu kun je ook je webcast en microfoon omzetten naar NDI.
Vooral de E-Sport partners en e-game producenten zijn daar erg enthousiast over. En dit is een ” big thing”, zeker nu er al op grote schaal grote E-sport Broadcast producties worden gemaakt, maar daar later meer over.

Audio over IP matrix
In de IP series van Tricaster wordt mogelijk om elke input bron ook gelijk als output bron op het netwerk beschikbaar te stellen.

Connect Spark Pro 4k !
Ja daar is ie dan, de missing link nog in 4K live productie.
Met dit kleine in de handpalm passende kastje kun je via HDMI 2.0 elke 4k50p source omzetten naar NDI. Er zijn heel wat 4K camera’s met allerlei aansluitingen, van Quad link tot 12G tot glas. Maar ze hebben allemaal HDMI.
De Spark werkt net power-over-internet en er zit preview en actual tally signalering op.
Ook de prijs is interessant, net onder de 1000 euro.
Dit opent de deur naar 4K multicam productie voor elke storyteller. En zeker ook de Esport sectie gaat hier van profiteren.
(komt uit in 3e kwartaal 2028)

Virtualisering
NewTek brengt in samenwerking met VIRZRT en CISCO NEWTEK VIRTUALIZED PRODUCTS uit.
In Newteks visie veranderd ook de zogenaamde apparaten ruimte voor live productie studios in volledige serverruimtes.
Het is zowel mogelijk om de volledige TriCaster als de graphic engines van VIRZRT en de studio automatisering Mosart volledig te virtualiseren.
Vooral interessant in grote omgevingen waar flexibiliteit, veiligheid en rendement nu ook voor live studio omgevingen ivolledig in een It infrastructuur kan worden geplaatst.

NDI virtual input.
Al beschikbare app, hiermee kunnen NDI kanalen worden gebruikt in bijvoorbeeld go-to-meeting, Google hangout of Skype for business.

SKYPE met NDI
Microsoft brengt in de volgende update de desktop Skype app uit met NDI. Voor grote studio producties blijven de SkypeTX talkshows onmisbaar maar de flexibiliteit neemt verder toe.

AVID MEDIACOMPOSER
Ook de Mediacomposer zal binnenkort uitkomen met NDI i.o

LIVEGRAPHICS
NewTek brengt de nieuwe tool LIVEGRAPHICS uit als plugin in Adobe Creative Suite, op Adobe Photoshop en Adobe Aftereffects.
Titels kunnen in Photoshop worden ontworpen, in AfterEffects worden geanimeerd en vervolgens rechtstreeks naar de Tricaster worden geplaatst in de de buffers.
De teksten blijven interactief en kunnen bijvoorbeeld datavelden zijn zodat ze via Datalink en watchfolders kunnen worden veranderd. Of gewoon door de teksten met de hand in de TriCaster te veranderen.
Het mooie is dat zowel ontwerpers met veel vaardigheden alle mogelijkheden van deze zeer veel gebruikte Adobe apps de plugin kunnen gebruiken. Maar ook mensen met bijvoorbeeld alleen maar basiskennis van Adobe Aftereffects kunnen gebruik maken van de overlay interface met presets voor veel gebruikte animatie transities voor titels en Graphics.
Ook dit is een ‘big thing” en zal menig fabrikant van titel software achter de oren doen krabben.

Zoals je ziet aan de lengte van dit stuk vind ik dit een bijzondere NAB 2018 voor Newtek. Ik zie veel stukken in de puzzel op hun plaats vallen. Maar het kan natuurlijk ook mij Jetlag zijn.
Overigens komen veel van deze tools die op de NAB worden getoond uit in Q3 dit jaar. Ook zal het onderdeel worden van een nieuwe upgrade optie voor de IP series met een jaarlijkse of maandelijkse licentie.

Arnout van der Hoek
MediaAssist

NAB 2016

Ook dit jaar zullen we weer rond mogen lopen op de meest toonaangevende beurs op het gebied van Audio Video. Het mooiste aan deze beurs is de mogelijkheid te snuffelen aan wat komen gaat. Wat is hot and what not. Zo hebben wij de afgelopen jaren alles wel zien komen. Van MXF file container geboorte, High Definition, 3D (weet je nog?) 2k, 4k en 8k. HDR, Virtual reality. Koper, IP en draadloos. Xd-Cam naar losse connectable discs tot CG of SxS kaartjes.

We hebben ze zien komen en er nog veel meer zien gaan. We kijken er naar uit er weer een paar dagen te mogen snuffelen aan al het moois dat ons vak te bieden heeft. Indien mogelijk en er tijd voor is zullen we links of rechts (of in het midden) updates geven.

IBC 2014

Today we are browsing IBC in Amsterdam. It will be a rerun of NAB for the most part. It will be nice to see if all the trending topics on NAB will hold up on IBC.

Already stopped by the AJA booth where they continue to boost the Cion camera, introduced last NAB, and have it accompanied by new soft- and hardware. As it did in April I’m still impressed by the minimalistic design and use of materials. It is been adapted in the market over here. 4444 recording and 12 stops of dynamic left .. figures we could only dream of not so long ago.

image

It’s nemesis on numerous fields is also very much present at IBC. Blackmagic looks like it is expanding its Booth every year. Many low cost solutions that are highly popular in the independent and smaller post house configurations. They also aim to acquire the camera realm by having multiple cameras in multiple price levels. They also released Davinci Resolve version 11 with some new features. Resolve can rely on a prety heavy user base as it is being adopted by many over the world.

image

Nice to see that, compared to NAB last April, the flooding of 4K toned down. There is more balance in the offerings. Yes 4k is here to stay and we all would love to start shooting, editing, post processing and delivering 4k content but for that we need a major overhaul once more. Took us quite a while to adopt HD as a format. So there is less 4k and more connectivity. Bigger files require different means of transportation.

Connectivity through IP, SDI, mobile networks and what’s more. Nowadays you can connect on almost every way and there isn’t a place on this earth that will not allow you to get out content to the rest of the world. The battle for the studio transportation is still on. Some want IP transport some want to renew SDI. I read somewhere “SDI has to DIE” followed by how to renew SDI as a means of transportation. Time will tell what offers the most flexibility at the lowest costs and i like to believe that IP is going to win that battle.

Netwek had some nice new features added to their product “Tricaster”. They continue to expand into the one box solution where you can do so much with just one single box. Luckily they also noticed that their is some limitation on what a human being can possibly do and that offering them in a box does not mean they can all be used by one man. Next was to write macro software that allows specific tasks to be captured in one button. They also created an external macro use that allows for instance an iPad to connect to the macros that are ready so another person can log shots and do multiple tasks without interfering with the operator.

They also created a single box which you can use to bring in Skype feeds. Nothing new nothing extraordinary but due to the simplicity of the setup i think a nice option. Just connect to skype on the box and it will send out (and in) SDI or Ethernet with the video and audio. They do a bit of processing of the video in order to have optimal image and sound. It looks simple and so it is. Combined with Tricaster it is a new way to gain access to people in the field with minimum if equipment.

newtek

 

Avid announced their plans for the future. We where present at the event last Thursday where they went into specific details of the plans yet to come. I have to say, not surprising for those who know me, i love Avid and i love the way they are heading. Seems like they finaly “got” it. They have had a period where they (read: Avid) would drift away from their core businessand went on buying, creating, not realy finishing anything. Avid can do so much but not everything. Understanding your weakness is the start of something new and great. Instead of trying to do everything yourself just get yourself connected to those who can help you expand without all doing it your self. Create a more open architecture and allow others to tap into your resources. Why try to transcode to every single format and always be to late with codecs or what else. Leave that to the guys that know this stuff like Telestream (random chosen name). Same goes for many other services that bigger enterprise users might need. Leave it to the pro’s i say and it seems Avid concurs.

They also introduced the “resolution independent” workflow. So finaly in the not to far future we will be able to work in any resolution we want. Just like Adobe features now in their After Effects application. It will open up more and nice possibilities and allows many others to work with Avid as well. As to what you bring in to Avid that also is of no concern at that time. With the help of FrameFlex it will scale to whatever you have decided to work in. And if, during the project, you decide to change the project size al FrameFlexed media will adjust accordingly. It seems Avid has a bright future to come and will be a solid alternative for other Editing Applications, especially in enterprise environments.

Avid

More to come later…

 

Blackmagic Pocket Cinema Camera

Ik loop al een tijdje mee in het media landschap en heb de transities gezien (of meegemaakt) van zwart wit televisie thuis naar een bijzondere opstelling met 8K plaatjes. Hiermee geef je in 1 zin een aardige hoeveelheid ontwikkelingen weer. Hetzelfde gaat op voor de camera’s. Van de HL-V55 van Ikegami op Betacam SP naar de huidige F65 of Arri Alexa. Vooruitgang over bijna 4 decennia.

Afgelopen voorjaar was ik op de NAB in Las Vegas en mocht daar al de Blackmagic Pocket Cinema camera bekijken. Ik heb niet zo heel veel met Blackmagic vanwege iets te veel gedoe met goedkope kaarten die net niet leveren wat graag zou willen. Is ook mijn probleem omdat ik te veel verwacht voor te weinig geld maar dat is een andere discussie. Op een beurs ziet alles er altijd goed uit. Rijen dik stonden ze te kijken naar een camera die niet veel groter is dan een sigaren doosje en net geen 1000 dollar kost.

(source: Engadget)

Mooi uitgelichte scene’s in een aangeklede doos waar mensen de camera dan op konden richten en testen. Weinig vernieuwend voor hen die vaker dit soort beurzen bezoeken. Nu een aantal maanden later duiken er steeds meer beelden op van dit malle cameraatje maar dan uit het echte leven. De pioniers op deze markt zijn lyrisch, niet altijd in de laatste plaats omdat ze er 1 ter beschikking krijgen na een goede review.

Vandaag kwam ik via RedSharkNews bij wederom een setje nieuwe beelden gemaakt met dit koddige apparaat. En weet je, na het zien neem ik woorden als “malle” en “koddige” gewoon terug. De beelden zijn mooi en scherp en als je een beetje kennis hebt van beelden en de Docu looks mooi vindt dan zie je ook dat het materiaal veel potentie heeft. De beelden draaier in kwestie heeft een 5 tal lenzen gebruikt (zie note onder clip) en vanuit de hand of een monopod gedraaid.

Let goed op de donkere scene’s (iso800) en de mooie scherpe diepte die bereikt kan worden met deze bijzondere camera. En ja, ik ben ond er de indruk. Ik hoop in de nabije toekomst zelf ook eens een aantal dagen met de camera te mogen spelen! Voor nu moeten jullie en ik het doen met de beelden hieronder.

Tekst van de maker:

Been out grabbing some footage and testing this little guy the last week or so and having a blast! I really can’t get over the image that’s coming from this tiny little package. Amazing. The stealth factor is also great as everyone assumes you’re on a typical “point and shoot” and don’t think twice so pay you no attention. I can see myself shooting casually with this more than my EF 2.5k model (which i plan to sell to get the MFT mount version) as it’s so portable and light-weight, i can take it just about anywhere with me. I couldn’t bring myself to rig up this camera as it kind of defeats the purpose to me.

The footage is mostly made up of our Canon L Primes via the Redrock Live Lens adapter so that i can control aperture on our lenses. Some shots are with the Panasonic/Lumix 12-35/2.8 (thanks to Gilbert for loaning me this and a couple of other active lenses to test with).

Lenses used in this clip are:

Canon 24/1.4L
Canon 35/1.4L
Canon 50/1.2L
Canon 100/2.8L
Panasonic/Lumix 12-35/2.8

Everything is either handheld, on a monopod, or on a Glidecam HD4000 (thanks to Si Moore). Majority is shot at ASA400 (did not shoot RAW) with a few of the night shots at ASA800, but even some of them are at 400. Most of the night shots are also at F1.4. The glidecam stuff by the beach was the Lumix 12-35 at around F16 (don’t have any ND’s that fit the filter thread). Otherwise the majority of the day shots are at F2.0 using Tiffen IRND’s to get appropriate exposure.

Shot in BMDFilm with my LUT applied, and only minor corrections beyond that:
captainhook.co.nz/blackmagic-cinema-camera-lut/

I can see this camera becoming VERY popular. Great stuff and congrats again to all the team at blackmagic, plus a HUGE thank you to BMD for letting me take this guy for a test drive!!

Music by the amazing Lennon and Maisy:
youtube.com/user/lennonandmaisy

Welkom KRO

 

Trots zijn we dat de KRO wederom als Training klant hebben mogen verwelkomen. Een custom training speciaal voor de Nieuwe Media mensen welke slim, snel en adequaat moeten kunnen werken op een Avid montage omgeving. Dankzij grondige intake gesprekken en custom trainingspakketten zijn we in staat deze vraag te beantwoorden.

 

Internet Trends (Mary Meeker)

Surround video?

De BBC presenteerde begin Mei een redelijk ver uitgewerkt concept. Het idee is om surround video in de huiskamer te brengen. Net zoals bij Surround sound ligt de focus (en kwaliteit) op links, rechts en het midden. Achter zijn aanvullend en bedoeld om het gevoel van groter te geven. Bij video blijkt dat dus, in speciale gevallen, ook goed te werken.

De techniek is vrij eenvoudig en makkelijke te implementeren voor filmmakers. In de huiskamer moet je er iets meer voor doen vooralsnog maar het is zeer goed te doen. Het werkt met een normale camera met normale lens in combinatie met een fish eye lens. De scherpe normale lens opnames worden weergegeven op het scherpe HD scherm terwijl de fish eye opnames worden geprojecteerd via een bolle spiegel van achteren.. U bent het ook al kwijt? Geen nood, de BBC publiceerde een uitgebreide video over hoe ze dit zien.

Link naar het originele artikel HIER

 

AV en Entertainment

Arnout schreef weer een mooi artikel voor de AV en Entertainment.

LINK = KLIK

Als je rechts boven op de cover klikt van het magazine dan download je de hele PDF. Pagina 34 staat het artikel.

XAVC Codec van Sony

Aangekondigd in September 2012 en inmiddels een feit. Een nieuwe smaak van de h.264 serie maar was dat nou echt nodig?

Met de aankomende stormen betreffende 4k en hogere resoluties en snelheden lijkt de XAVC codec toch wel bestaansrecht te hebben.

Sony Professional Solutions Divition’s CTO, Hugo Gaggioni legt het ons nog eens uit.

 

The XAVC Codec from Sony Professional USA on Vimeo.