Moeilijke tijden!

Het zijn moeilijke tijden voor veel bedrijven die zich in de “Media Industrie” bevinden. De ene bezuiniging na de andere valt over met name de publieke tak van omroepen. Het is een tijd waar we met zijn allen bij moeten dragen aan het oplossen van een aantal problemen die in de afgelopen jaren zijn ontstaan en zonder offers geen oplossingen.

Ook wij merken al een tijdje duidelijk dat er een verandering op komst is. Het werk waait niet meer aan en vanzelfsprekendheden zijn niet meer vanzelfsprekend. Meer dan ooit is het zaak de focus goed te hebben en te houden. Op tijd inzien dat werkzaamheden veranderen en dat vragen anders gesteld gaan worden.

Wij hebben de afgelopen jaren gezocht naar een andere manier van invullen van onze diensten en de manier waarop we het bedrijf vormgeven. Andere oplossingen gezocht die in het voordeel van de klant maar ook in ons voordeel werken. Snellere en goedkopere oplossingen die de klant helpen omdat ze per saldo goedkoper zijn zonder dat er ingeleverd hoeft te worden op kwaliteit en ons de kans geeft meer in minder tijd te doen. Niet minder of van lagere kwaliteit maar creatiever! Het support model zoals we dat hanteerden aangepast naar de huidige tijd en meer flexibel omgaan met de (technische) mogelijkheden die we beschikbaar hebben zoals bijvoorbeeld “hulp op afstand” bijvoorbeeld.

Dankzij het feit dat wij al jaren investeren in relaties voor lange termijn en een schare zeer trouwe vaste klanten hebben merken we dat in moeilijke tijden het toch mogelijk is voorruit te gaan. Nog meer en betere dienstverlening (Trainingen, Media Management, Planning, Workflow begeleiding, adviserende taken mbt techniek en workflow) richting de klant en inventiviteit maken dat mogelijk. Wij zien de toekomst met vertrouwen tegemoet! U ook?

 

Nieuwe Media is dood, lang leve Nieuwe Media!

lang leve nieuwe media!

Ik ben in mijn rol bij onze bedrijven direct betrokken bij het begin van een proces, het verloop en vaak ook het einde. Dat geeft je een bepaald inzicht in dingen die je anders wellicht niet zou zien. Wat mij veel opvalt en zeker bij de grotere omroepen en andere zendgemachtigden is de scheiding tussen media (traditioneel) en nieuwe media.. ik persoonlijk vind dat niet meer van deze tijd.

Als content leverancier (zeg omroep) maak je programma’s voor je doelgroep of gewoon omdat er reclametijd omheen verkocht kan worden. Met andere woorden je doelgroep is “de kijker” .. maar wie is die kijker dan? 15 jaar geleden was dat eenvoudig met als enige concurrent een goed gesprek of de bioscoop. Tegenwoordig spenderen mensen (en met name jongeren) meer en meer tijd achter de computer. Via de social media zoals Hyves, facebook of twitter zijn ze in staat met elkaar te kijken of elkaar te tippen wat te kijken.

Wat steeds minder gebeurt is dat “ze” gaan zitten om iets te bekijken. Het zoeken op internet naar iets dat je op dat moment kan interesseren is aan de orde van de dag. En toch beschouwen velen media nog als lineair en enige middel om mensen te bereiken. Vaak zijn nieuwe media afdelingen los van het hele proces in zowel technisch al programmatisch opzicht en verzorgen ze hun eigen dingetje.

Ik was niet lang geleden bij Omroep Flevoland en zag tot mijn grote vreugde een regionale omroep (1 van de kleinste nota bene!)  die content tot content verheven had. Als er content binnen komt is dat zaak te delen met de achterban. Kan dat niet direct op het lineaire kanaal dan gaat het zo het internet op! Geen beperkingen meer geen verschil meer. Leveren op Internet, hoge en lage kwaliteit en mobiel is aan de orde van de dag en compleet geïntegreerd in het productie proces. Content is content en dat willen we delen. Natuurlijk is er verschil tussen nieuws en andere soorten programma’s maar in principe zou er geen verschil meer moeten zijn!

Het was voor mij een verademing om te zien dat er wel degelijk een beweging is richting dit “soort denken” en blijf me sterk maken voor het afschaffen van de termen “nieuwe” en “traditionele” media.

Nieuwe media is dood.. lang leve Nieuwe media!

Menno

Bijenkorf “Dol dwaze dagen” en Q-Music

Op zaterdag 2 oktober hebben we rechtstreeks uitgezonden vanuit de hoek etalage van de Bijenkorf te Amsterdam met uitzicht op het Damrak en de Dam

We hebben integraal gestreamd van 8 uur ’s ochtends tot 18.00 ’s avonds. Elk uur vond er een duik in de ballenbak plaats waarbij de kandidaten allerlei prijzen konden winnen.

De opnames zijn gemaakt in High Definition met drie High Definition consumenten camera’s die gemonteerd waren op op afstandbedienbare koppen. Het geheel werd geschakeld en bediend met behulp van de drie kanaals HD Tricaster XD300. 10 uur lang hebben we geprobeerd de radiouitzending op internet ook met beelden boeiend te houden.

In samenwerking met de Bijenkorf hebben we via hun eigen netwerk een beveiligde verbinding kunnen opbouwen naar de vaste streaming provider van Qmusic.

De clips die te zien zijn op Youtube zijn uit de Tricaster gerenderd naar HD MPEG 2 transport streams en vervolgens geüpload.

Willekeurige fragmenten uit de dol dwaze dagen,

Ongemonteerd,

QMUSIC fragment 1 Dol Dwaze Dagen Bijenkorf Amsterdam

QMUSIC fragment 2 Dol Dwaze Dagen Bijenkorf Amsterdam

QMUSIC fragment 3 Dol Dwaze Dagen Bijenkorf Amsterdam

QMUSIC fragment 4 Dol Dwaze Dagen Bijenkorf Amsterdam

%d bloggers like this: